Interieur met roze behang II (Intérieur aux tentures roses II)
1899, Edouard Vuillard (1868 - 1940)
lithografie in vijf kleuren op Chinees papier,
39 cm x 30.7 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
Édouard Vuillard legde in zijn werk veel nadruk op patronen. Net als zijn tijdgenoten liet hij zich hiervoor inspireren door de Japanse prentkunst. Maar in tegenstelling tot de ordelijkheid van Japanse prenten, bestaat dit interieurfragment vrijwel volledig uit een decoratieve wirwar van stippels en lijnen. De persoon, het meubilair en het roze behang gaan naadloos in elkaar over. Hierdoor is het een spannende prent, waarin je steeds iets nieuws ziet: wat op het eerste gezicht behang lijkt, blijkt bij langer kijken de kleding van een persoon.
Waarschijnlijk zien we hier het interieur van het appartement waar Vuillard met zijn familie woonde. De intieme, huiselijke sfeer komt in zijn prenten en schilderijen telkens terug. De doorkijkjes met personen die verzonken zijn in hun dagelijkse routine versterken het gevoel van geborgenheid.
De prent komt uit Paysages et interieurs, een serie van twaalf lithografieën. Hierin toonde Vuillard naast interieurs ook stadsgezichten en landschappen. Hij maakte het album in opdracht van de kunsthandelaar en uitgever Ambroise Vollard. Die liet ze drukken in een oplage van 100. Het werd geen commercieel succes en Vollard verkocht de prenten uiteindelijk per stuk. Toch is het album een hoogtepunt binnen de prentkunst van de late negentiende eeuw.