Het wasvrouwtje (La petite blanchisseuse)
Pierre Bonnard (1867 - 1947), 1896
lithografie in vijf kleuren op Chinees papier, 49.5 cm x 37.8 cm
Credits (verplicht te vermelden): Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
De Franse kunstenaar Pierre Bonnard was een meester in het weergeven van intieme alledaagse taferelen. Dit wasvrouwtje is daar een prachtig voorbeeld van. De kleine gestalte met de grote mand roept een gevoel op van eenvoud en vertedering. Dit wordt versterkt door het passerende hondje.
Bonnard bouwde de voorstelling op uit platte vlakken, waar de techniek van de lithografie zich goed voor leent. De grijze straat met witte keien vult een groot deel van de voorstelling. Het donkere silhouet van het wasvrouwtje steekt sterk af tegen de lichte achtergrond. Deze manier van afbeelden is afgeleid van de Japanse prentkunst. Een andere inspiratiebron was het schaduwtheater van prentkunstenaar Henri Rivière. In het cabaret Le Chat Noir werden voorstellingen opgevoerd met uit zink uitgesneden figuren, die als silhouetten verschenen op een wit doek met een lamp erachter. Bonnard en zijn collega-kunstenaars waren regelmatig in het publiek te vinden.
Het wasvrouwtje is onderdeel van het Album des peintres-graveurs. Dit album bevatte 22 prenten in diverse stijlen en technieken, gemaakt door 22 verschillende kunstenaars. Het werd voor 150 francs aangeboden door kunsthandelaar Ambroise Vollard. Door het uitgeven van zo’n verzamelalbum speelde hij in op de populariteit van de prentkunst.
Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
- Inventarisnummer
- p1108V2000
- Afmetingen
- 49.5 cm x 37.8 cm, 29.4 cm x 19.8 cm
- Catalogue raisonné
- Roger-Marx 42,Bouvet 40
- prentmaker
- Pierre Bonnard
- drukker
- Auguste Clot
- uitgever
- Ambroise Vollard
- Credits (verplicht te vermelden)
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
- signatuur en datum
- Bonnard 96 , oorspronkelijk stond er 95, later gewijzigd
- nummer
- Cl 132
Prints in Paris 1900: From Elite to the Street, 18 oktober 2017-8 januari 2018
Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, 3 maart-11 juni 2017
Impressions Nabies : Bonnard, Vuillard, Denis, Vallotton, Paris, 2025, p. 58
Ambroise Vollard (1866-1939), Henri Marie Petiet (1894-1980) and printmaking in France, pp. 64, 69, 89
Édition limitée : Vollard, Petiet et l'estampe de maîtres, Paris, 2021
Enfances rêvées : Bonnard, les Nabis et l'enfance = Gaka ga mita kodomoten : Gohho, Bonāru, Vyuiyāru, Doni, Varotton, Tokyo, 2020, p. 56
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : from elite to the street, Amsterdam, 2017, p. 28, 123
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : van elitair tot populair, Amsterdam, 2017, p. 28, 123
Snapshot : painters and photography 1888-1915, New Haven, 2011
Toulouse-Lautrec & friends : the Irene and Howard Stein collection, Atlanta, 2010, p. 110-113
C'était Ambroise Vollard, Paris, 2007, p. 259-271
Dessins de Pierre Bonnard : une collection privée, Paris, 2007, p. 20-21
Cézanne to Picasso : Ambroise Vollard, patron of the Avant-Garde, New Haven, 2006, p. 189-196
La stratégie de Bonnard : couleur, lumière, regard, Paris, 2006, p. 189
Bonnard : inédits, Paris, 2003, p. 80-81
Les Nabis, Paris, 2002, p. 226-227, 229
Les peintres graveurs, 1890-1900, Paris, 2002, no. 3
Pierre Bonnard : early and late, London, 2002, p. 192
Toulouse-Lautrec und die Belle Epoque, München, 2002, p. 152-153
Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, aus der Sammlung Arthur und Hedy Hahnloser-Bühler und aus Schweizer Museums- und Privatbesitz, Bern, 2001, p. 63-68
Bonnard, Martigny, 1999, p. 218
Post-impressionist prints : Paris in the 1890s, Philadelphia, 1998, p. 52-56
Masterworks in lithography : Pierre Bonnard 1867-1947, Édouard Vuillard 1868-1940, London, 1996, no. 8
Die Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 436-437
Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, no.250-251
La nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, p. 108, 117, 119
Au temps des Nabis, Paris, 1990, no. 39-40
Pierre Bonnard : the graphic art, New York, cop. 1989, no. 48-51
Lasting Impressions : lithography as art, London, cop. 1988, p.129-175
The Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick (etc.), cop. 1988, p. 71, 73
French prints in the era of impressionism and symbolism, pp. 38-39
The graphic art of the Nabis, 1888-1900, Ann Arbor [etc.], 1986, p. 156-166
Hommage à Bonnard, Bordeaux, 1986, p. 172
Henri de Toulouse-Lautrec : images of the 1890s, New York, 1985, p. 65
Dictionnaire de l'estampe en France 1830-1950, [Paris], 1985, p. 361
Japonisme : the Japanese influence on Western art since 1858, London, 1985, p. 261
Bonnard : the complete graphic work, Paris, 1981, p. 48-49
Ambroise Vollard, editeur : prints, books, bronzes, New York, cop. 1977, p. 17-45
Die Nabis und Japan : das Frühwerk von Bonnard, Vuillard und Denis, München, 1976, p. 76
Japonisme : Japanese influence on French art 1854-1910, Cleveland [etc.], 1975, p. 104-105
The great wave : the influence of Japanese woodcuts on French prints, New York, 1974, p. 56-66
Bonnard lithographe, Monte-Carlo, 1952, p. 77, 80-81
Inventaire du fonds français après 1800 : tome troisième, Paris, 1942, p. 122
La gravure originale en France de Manet a nos jours, Paris, 1939, [ongepagineerd]






