In de kiosken
Door de relatieve vrijheid van de pers na 1881 werden tijdschriften een belangrijk podium voor maatschappelijk geëngageerde kunstenaars. De tijdschriftillustraties waren voor kunstenaars een manier om een breed en groot publiek te bereiken en tegelijk een inkomen te verwerven, zodat ze niet meer afhankelijk waren van de conservatieve salons.
Toen iemand aan de caricaturist-illustrateur Jean Louis Forain (1852-1931) vroeg waar zijn volgende tentoonstelling gehouden werd, antwoordde hij dan ook: ‘in de kiosken’.

Théophile Alexandre Steinlen, Huisvrouw en kinderen die terugkeren van de wasplaats (Ménagère et enfants rentrant du lavoir), 1899
Herkenbare types
De caricaturistes-illustrateurs pasten hun talent niet alleen toe in tijdschriftenillustraties, maar ook in boekomslagen en affiches. Om hun boodschap visueel aantrekkelijk te maken, gebruikten ze grove lijnen en grote kleurvlakken en namen ze de tekst mee in het ontwerp. De types die ze afbeeldden waren voor de passant eenvoudig te herkennen: de dandy, de schooier of de prostituee.

Jules Chéret, Omslag van het boek Paris qui rit van Georges Duval, 1886
Verder lezen:
-
Richard Thomson, ‘Illustration, caricature and the type’, in: Claire Frèches-Thory, Anne Roquebert en Richard Thomson, Toulouse-Lautrec, Londen 1991
-
Patricia Eckert Boyer, The Artist as Illustrator in Fin-de-Siecle Paris, New Brunswick 1988
-
Fleur Roos Rosa de Carvalho, Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, Amsterdam 2017