Twee versies tegelijk
De meester van de verzamelaarseditie was Henri Gabriel Ibels. Veel van zijn bladmuziekillustraties werden zelfs tegelijkertijd als luxe-editie uitgegeven door Edouard Kleinmann, in verschillende versies: zwart-wit of met waterverf ingekleurd en gedrukt op diverse papiersoorten.
Deze prenten, in een oplage van honderd, werden op de bladmuziek zelf aangeprezen. Zo manifesteerde Ibels zich in één klap bij zowel het grote publiek dat bladmuziek kocht als het selecte gezelschap dat prenten verzamelde.

Henri Gabriel Ibels, De "27" (Le "27"), 1893

Henri de Toulouse-Lautrec, La Vache enragée, 1896
Albums en prentenseries
Verzamelaarsedities werden niet alleen los uitgegeven maar ook als prentenalbums en prentenseries. De koning van het affiche Jules Chéret gaf bijvoorbeeld het album Les Maîtres de l’affiche uit, met affiches die waren verkleind.
Zo werden grote functionele prenten, bedoeld om de aandacht te trekken in openbare ruimten, verzamelaarsobjecten op handzaam formaat.

Armand Rassenfosse, Grote brouwerij Gebr. Van Velsen, Bornem (Grande brasserie Van Velsen frères Bornhem) uit het prentenalbum Les Maîtres de l'affiche (Album I), 1896
Verder lezen:
- Phillip Dennis Cate, Sinclair Hamilton Hitchings & André Mellerio, The Color Revolution: Color Lithography in France 1890–1900, Santa Barbara 1970
- Gérard Millot, ‘Henri-Gabriel Ibels, Nabi illustrator of songs: a catalogue raisonné of his music sheets’, Zimmerli Journal (2005), nr. 3, pp. 198-215
- Ruth Iskin, The Poster: Art, Advertising, Design, and Collecting, 1860s/1900s., New Hampshire 2014