Le Nabi journaliste
Ibels ontwierp prenten voor populaire tijdschriften en bladmuziekuitgaven. Zijn kunst bereikte zo een groter deel van de bevolking dan verzamelaarsgrafiek. De illustraties bevatten vaak sociaal commentaar en zijn figuren tonen karikaturale trekken. Deze weergave van het dagelijks leven van de arbeidersklasse leverde hem de bijnaam ‘Le Nabi journaliste’ op.

Henri Gabriel Ibels, Bladmuziek Comment on s'aime van René Esse en Léopold Gangloff, uitgevoerd door Mévisto, 1893

Henri Gabriel Ibels, Affiche voor de solotentoonstelling van Henri Gabriel Ibels bij La Bodinière (Théâtre d'Application, 6 november - 15 december 1894), 1894
Een serie theaterprogramma’s
Net als zijn tijdgenoten ontwierp Ibels ook programma’s voor avant-gardetheaters. Het naturalistische Théâtre Libre, waar het harde Parijse leven werd uitgebeeld, paste goed bij Ibels’ eigen idealen. Zijn programma’s die bij de voorstelling werden uitgedeeld, waren zo populair onder het theaterpubliek dat er speciale verzamelaarsedities zonder tekst werden gemaakt.

Henri Gabriel Ibels, Luchtspiegelingen (Mirages), 1894
Verder lezen:
- Charles Saunier, ‘H. – G. Ibels’, Edition de La Plume, Parijs 1893
- Phillip Dennis Cate, The Graphic Arts and French Society, 1871-1914, New Jersey 1988
- André Mellerio, La Lithographie originale en couleurs, Parijs 1898