Wasplaats in het bos van Loguivy (Lavoir sous bois à Loguivy) uit de prentenserie Paysages bretons
1894, Henri Rivière (1864 - 1951)
houtsnede in tien kleuren op Chinees papier,
41 cm x 73.3 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam
Dit is een van de grootste en technisch meest ingewikkelde houtsneden die de Franse kunstenaar Henri Rivière maakte. Hij drukte de langgerekte voorstelling in drie delen, net als Japanse prentkunstenaars. Voor elk van de drie delen gebruikte hij tien kleuren, met voor elke kleur een apart houtblok. In totaal had hij dus maar liefst dertig houtblokken nodig.
De kleuren hebben een transparant karakter: Rivière gebruikte, net als de Japanners, inkt op waterbasis. Dit onderscheidde hem van de meeste Franse prentkunstenaars, die hun prenten maakten met watervaste, dekkende drukinkt.
Op het eerste gezicht lijkt deze voorstelling volledig te bestaan uit een ondoordringbaar bos. Maar tussen de stammen door zien we drie vrouwen die de was doen. De prent is deel van een serie van veertig scènes, waarin het leven in Bretagne centraal staat. Het Bretonse platteland was enorm populair onder de jongste generatie kunstenaars: ze vonden er ongerepte landschappen en mensen die in primitieve omstandigheden leefden. Deze onderwerpen sloten aan bij hun zoektocht naar een moderne decoratieve stijl, met vereenvoudigde vormen.