Rivière en het schaduwtheater
Rivières prenten zijn nauw verwant aan de theaterstukken die hij samen met andere kunstenaars opvoerde in het cabaret Le Chat Noir. In dit schaduwtheater werden sprookjesachtige werelden opgeroepen door het gebruik van zinken figuren die bewogen achter een doek met een lamp erop. Het schaduwtheater inspireerde Rivière onder meer tot het gebruik van silhouetten in zijn prenten.
Les trente-six vues de la Tour Eiffel
Het prentenalbum Les trente-six vues de la Tour Eiffel behoort tot de hoogtepunten binnen het werk van Rivière. Hij verbeeldde in een serie van 36 prenten de net gebouwde Eiffeltoren vanuit verschillende gezichtspunten.
Hij liet zich hierin inspireren door de prentenserie Zesendertig gezichten op de berg Fuji van de Japanse prentkunstenaar Katsushika Hokusai. In plaats van houtsneden in Japanse stijl wendde hij zich tot de moderne kleurenlithografie, waardoor hij het album in een grote oplage kon afdrukken.

Henri Rivière, De begrafenis met paraplu’s (L'enterrement aux parapluies), 1891

Henri Rivière, De schilder op de Eiffeltoren (Le peintre dans la Tour), 1902
Verder lezen:
- Valérie Sueur-Hermel, Henri Rivière. Entre impressionnisme et japonisme, Parijs 2009
- Armond Fields, Henri Riviere, Salt Lake City 1983
- Henri Rivière, Les Détours du Chemin. Souvenirs. Notes & Croquis 1864-1951, Saint-Rémy-d-Provence 2004