ASML en Van Gogh Museum presenteren lesprogramma over kunst en wetenschap
Wetenschap en kunst komen samen in het lesprogramma Masterminds & Masterpieces.
Dankzij samenwerkingen met onze founders en hoofdpartners hebben we duurzame projecten kunnen realiseren om het erfgoed van Vincent van Gogh levend te houden.
De Vincent van Gogh Stichting is sinds 1962 de eigenaar van de kerncollectie van het Van Gogh Museum. Daarnaast draagt zij bij aan diverse projecten en tentoonstellingen binnen het museum. Zo heeft de Vincent van Gogh Stichting bijgedragen aan de Engelse vertaling van de biografie van Jo Van Gogh-Bonger en het digitale platform Van Gogh Worldwide. De tentoonstelling Kiezen voor Vincent (10 februari - 10 april 2023) is mede mogelijk gemaakt met de steun van de Stichting.
Japans grootste schadeverzekeringsbedrijf is in 1888 opgericht en sinds 1995 ook actief in Europa. Mede dankzij de steun van Sompo Japan werd ons nieuwe entreegebouw (ontworpen door Kisho Kurokawa Architect & Associates) in september 2015 werkelijkheid.
Het Van Gogh Museum ontvangt jaarlijks een subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De VriendenLoterij is de loterij voor behoud van cultureel erfgoed en het welzijn van mensen. In 2021 werd de BankGiro Loterij met de VriendenLoterij samengevoegd, wat ervoor zorgde dat de nieuwe VriendenLoterij over 2020 bijna 125 miljoen euro aan goede doelen kon schenken.
Ook Het Van Gogh Museum ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de VriendenLoterij. Daarmee kunnen wij de collectie uitbreiden. In de afgelopen jaren hebben wij de collectie kunnen verrijken met o.a. het schilderij Onkruid verbrandende boer van Vincent van Gogh, en met werk van Mary Cassatt, Edgar Degas, Camille Pissarro en Edvard Munch.
Bovendien kunnen de deelnemers met hun VriendenLoterij VIP-KAART zelf bewonderen wat zij mede mogelijk maken. De kaart geeft gratis toegang tot het Van Gogh Museum.
Hightechbedrijf ASML is op 2 juli 2019 een langdurige samenwerking aangegaan met het Van Gogh Museum, waarin state-of-the-art technologie en Van Goghs zoektocht naar kleur en licht centraal staan.
‘Vincent van Gogh was een Brabander, een rebel en een vernieuwer,’ zegt Peter Wennink (CEO en President van ASML). ‘Licht inspireerde hem en het staat centraal in zijn werk, net als bij ons. Deze samenwerking geeft ons de kans om te helpen om het erfgoed van Van Gogh in Amsterdam te behouden en in te zetten om onze kennis over licht met een breed publiek te delen.’
In juni 2022 is DHL hoofdpartner geworden van het Van Gogh Museum.
DHL Express was al de officiële logistieke partner van het Van Gogh Museum. Sinds juni 2020 verzorgt DHL Express de verzending van alle bestellingen van de webshop van het Van Gogh Museum, die middels het DHL GoGreen klimaatneutraal systeem op een duurzame wijze worden verstuurd.
Met dit global partnership zetten de partners een stap verder, met als doel kinderen wereldwijd te verbinden en te inspireren door middel van de kunst en het levensverhaal van Vincent van Gogh; juist voor wie (kunst)educatie niet altijd vanzelfsprekend of toegankelijk is.
Alberto Nobis, CEO van DHL Express Europe:
‘Wij zijn bijzonder trots dat wij ons bestaande succesvolle partnerschap met het Van Gogh Museum kunnen uitbreiden en verder ontwikkelen. Ik geloof dat kunst een essentieel onderdeel van het leven is. Het is een voorrecht voor DHL om een belangrijke partner te zijn bij het toegankelijk maken ervan, door een nieuw publiek over de hele wereld in contact te brengen met de prachtige werken van Van Gogh.’
In 2015 sloegen de twee Nederlandse iconen Heineken en het Van Gogh Museum de handen ineen. Met als resultaat: de Sunflower Collection-flessen. Het museum is enorm trots op deze samenwerking. Beide merken spreken immers een dynamische en gepassioneerde doelgroep aan die met plezier in het leven staat.
Jean-François van Boxmeer, bestuursvoorzitter en CEO Heineken N.V.:
‘Als partner van het Van Gogh Museum steunen wij het unieke cultureel erfgoed van Amsterdam, de thuishaven van ons bier. Met trots verbinden we dan ook onze onderneming en ons merk aan een museum dat een bestemming op zich is geworden.’
Sinds 2016 is Hyundai als partner verbonden aan het Van Gogh Museum. Het partnerschap met het Van Gogh Museum past helemaal in de visie van Hyundai om een breder publiek kennis te laten maken met de schoonheid van kunst en design.
De samenwerking met Hyundai heeft drie belangrijke vertalingen in het Koreaans mogelijk gemaakt: de bezoekersinformatie op de museumwebsite, de museumplattegrond en de multimediatour.
Daarnaast heeft Hyundai enkele elektrische Hyundai’s als bedrijfsauto's ter beschikking gesteld, die zijn ontworpen in de geest van Van Goghs wereldberoemde meesterwerken Zonnebloemen en Irissen. Het biedt Hyundai de mogelijkheid om op een inspirerende wijze aandacht te vragen voor zijn elektrische modellen.
JCDecaux draagt kunst een warm hart toe en stimuleert wereldwijd diverse culturele projecten. Daarnaast staat kunst dicht bij één van de kernwaarden van de exploitant van buitenreclame: hoogwaardig design. Dankzij het aanbod van buitenreclame van JCDecaux kan het Van Gogh Museum zijn activiteiten onder de aandacht brengen bij de inwoners en vele bezoekers van Amsterdam.
JCDecaux is wereldwijd marktleider op het gebied van buitenreclame en stadsmeubilair én zet zich in om de stad Amsterdam nog leefbaarder te maken. In Amsterdam is JCDecaux al sinds 1987 verantwoordelijk voor de plaatsing, het beheer en de exploitatie van reclamedragende abri’s.
Walter Kraus, CEO JCDecaux:
‘JCDecaux zet zich al 60 jaar in om steden wereldwijd mooier en leefbaarder te maken. De samenwerking met het Van Gogh Museum geeft een mooie unieke invulling aan deze visie.’
Als wealth manager is Van Lanschot Kempen actief in Private Banking, Professional Solutions, Investment Management en Investment Banking. Hun doel is het behoud en de opbouw van vermogen, op een duurzame manier, zowel voor hun klanten als voor de samenleving waar we deel van uitmaken. Ze zijn een duurzame wealth manager met een langetermijnfocus, dit betekent dat zij proactief streven naar het voorkomen van negatieve impact voor alle belanghebbenden en het creëren van positieve, financiële en niet-financiële waarde op lange termijn.
De ondersteuning van kunst, cultuur, kunstenaars en musea is voor Van Lanschot Kempen al sinds de 19de eeuw de manier om bij te dragen aan het behoud en de opbouw van ons culturele vermogen, met zien, horen, beleven en delen als verbindende elementen. Kunst en muziek tonen ons immers de schoonheid en de zin van het leven.
American Express steunt het museum in het toegankelijk maken van het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd, zowel in het museum, als digitaal. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, en hen te verrijken en inspireren. American Express en het museum vinden elkaar in hun streven naar duurzaam ondernemerschap en behoud van cultuur en culturele waarden.
Bloomberg laat met trots weten te gaan samenwerken met het Van Gogh Museum om mensen wereldwijd kennis te laten maken met Vincent van Goghs meesterwerken en hen zo een zinderende culturele ervaring te bezorgen.
In het kader van een breed scala aan sponsorships en samenwerkingsverbanden met Bloomberg Philanthropies, maken wij - Bloomberg - ons hard voor creativiteit, innovatie, toegankelijkheid en nieuwe technologieën in de kunsten.
Tegelijkertijd geven we onze werknemers en cliënten de kans om op een unieke manier kunst te ervaren. Dat wij openbare kunst hoog in het vaandel hebben staan, is zowel te zien in onze internationale vestigingen als in dynamische installaties over de hele wereld.
Onze directe steun aan 600 culturele organisaties in 94 steden draagt bij aan de ondersteuning van verrassende, nieuwe kunstenaars, tentoonstellingen en performances, economische groei en kunsteducatie voor de volgende generatie.
Intratuin Amsterdam is een duurzame en groene sponsor van het Van Gogh Museum. Intratuin is ooit begonnen als plantenkwekerij Vliet en Wielinga op de plek van het huidige Amstelstation, daarna verhuisd naar Park Frankendael en uitgegroeid tot een begrip in Amsterdam-Oost.
Intratuin Amsterdam is veel meer dan een tuincentrum. Je vindt er bij hen de nieuwste trends, tips en inspiratie voor je huis, tuin, terras en dier, passend in het seizoen. Geïnspireerd op de werken van Vincent van Gogh hebben ze de Van Gogh Museum tuin aangelegd.
Om tentoonstellingen in het Van Gogh museum mogelijk te maken is vervoer van kunstwerken uit het buitenland noodzakelijk. KLM Cargo is gespecialiseerd in het veilig vervoeren van kunst door de lucht. Door het partnership kan het museum ook noodzakelijke reizen maken voor onderzoeks- en bruikleenverkeer met andere culturele instellingen en kennisinstituten.
De meest toonaangevende sierzonnebloem van de wereld, de Sunrich Orange F1, komt van de Japanse veredelaar Takii Seed. Dat schept zeker een band met de Zonnebloemen van Van Gogh, een van z’n belangrijkste werken. De connectie tussen beide was dan ook snel gemaakt.
Accenture is een internationaal consultancyberdrijf dat organisaties wereldwijd adviseert en ondersteunt op het gebied van strategie, technologie, digitale transformatie en operationele dienstverlening. Accenture is sponsor van het Van Gogh Museum en wil zo haar klanten kennismaken met het werk en het levensverhaal van Vincent van Gogh – en zijn tijdgenoten.
Wilt u met uw bedrijf ook een onmisbare bijdrage leveren aan inspirerende museumactiviteiten voor jong en oud? Word nu lid van de wereldwijde business club van het Van Gogh Museum en profiteer direct van de exclusieve voordelen.
Wilt u meer weten over onze founders of hoofdpartners? Neem dan contact op met Marissa Otten of Urita Mual.
Urita Mual
Marissa Otten