Op deze speciale dag worden senioren voor wie het lastig is om zelfstandig kunst te beleven in verbinding gebracht met het werk en leven van Vincent van Gogh. Zo zetten Hyundai en het Van Gogh Museum zich samen in voor een toegankelijk museum.
Connection Day
Connection Day is meer dan een museumbezoek: het is een waardevol moment van contact voor senioren die door fysieke of sociale beperkingen vaak aan de zijlijn staan. Met name in de zomermaanden voelen ouderen zich eenzaam, omdat vrienden en familie vaak met vakantie zijn en veel verenigingen en clubs tijdens die periode hun deuren sluiten.
Op 16 juni jl. werden de deelnemers warm onthaald in het museum. Drie groepen inwoners van zorginstelling Cordaan en Dynamo Amsterdam werden opgehaald en thuisgebracht in de volledig elektrische auto’s van Hyundai.
In het museum ontdekten de deelnemers onder begeleiding van rondleiders de meesterwerken uit de vaste collectie, waaronder De aardappeleters en Zonnebloemen, en namen zij deel aan een interactieve lezing over het levensverhaal van Vincent van Gogh.
Gedurende de dag fungeerde kunst als gemeenschappelijke taal en dat bood aanleiding tot gesprekken, verwondering en verbondenheid. Veel deelnemers gaven na afloop aan dat ze zich gezien en geraakt voelden. Ook merkten sommigen iets op over de kunstwerken, zoals Gonnie Otten over Amandelbloesem: ‘Deze zou ik ook thuis ophangen! Wat een mooi werk.’
Connection Day wordt georganiseerd in het kader van de duurzame samenwerking tussen Hyundai en het Van Gogh Museum. Sinds 2016 is Hyundai als partner verbonden aan het museum om een breder publiek kennis te laten maken met de schoonheid van kunst en design.
Connection Day is een tastbaar voorbeeld van hoe mobiliteit en kunst samenkomen in een gedeelde missie: mensen in contact brengen met kunst én met elkaar. Kunst verrijkt, mobiliteit verbindt.