L'Epreuve
Het prentenalbum L’Epreuve bestond slechts één jaar: tussen december 1894 en december 1895 verscheen het tien keer, telkens in een oplage van 200 reguliere en 15 luxemappen.
Het doel van uitgever Maurice Dumont was tweeledig. Hij wilde een extra luxueus album produceren en een brug slaan tussen prentkunst en literatuur.
Zowel jonge als gevestigde kunstenaars leverden een bijdrage. Van de jonge garde waren de meesten afkomstig uit de kring van het symbolisme, zoals de Nabis.
-
Exclusiviteit en finesse
Elke aflevering bestond uit een map met tien prenten en een luxemap met een bonusprent. Deze luxe-editie werd gedrukt op fraai en divers papier, door de kunstenaar met de hand gesigneerd en soms voorzien van remarques.
Bovendien zaten er proefdrukken en verschillende staten in deze map. Een medewerker van L’Epreuve sprak van een ‘minutieuze selectie uit honderd papiersoorten en ontelbare proefdrukken, om te komen tot perfectie’.
-
Literatuur
Hoewel de combinatie met literatuur vanaf het begin een speerpunt was, verscheen pas bij de derde aflevering van het prentenalbum een literair supplement.
Dit waren enkele pagina’s met gedichten en fragmenten uit eigentijdse literatuur, van symbolistische schrijvers als Paul Verlaine.
Voor de samenstelling van het supplement werd samengewerkt met het tijdschrift Pan, dat een vergelijkbaar concept had.
Het werd geen succes en uiteindelijk bleef L’Epreuve vooral een prentenalbum.
Verder lezen
L’Epreuve, 10 dln., 1894-1895
Janine Bailly-Herzberg, Dictionnaire de l'estampe en France. 1830-1950, Parijs 1992
Jean-Pierre Seguin, Maurice Dumont (1869-1899): peintre-graveur, illustrateur, poète et éditeur de L’Epreuve, Parijs 1991