Exclusiviteit en finesse
Elke aflevering bestond uit een map met tien prenten en een luxemap met een bonusprent. Deze luxe-editie werd gedrukt op fraai en divers papier, door de kunstenaar met de hand gesigneerd en soms voorzien van remarques. Bovendien zaten er proefdrukken en verschillende staten in deze map. Een medewerker van L’Epreuve sprak van een ‘minutieuze selectie uit honderd papiersoorten en ontelbare proefdrukken, om te komen tot perfectie’.

Edouard Vuillard, Schets (de Tuilerieën) (Croquis (les tuileries)) uit het prentenalbum L'Epreuve (Album VI), 1895

Henri Fantin-Latour, Interieur (Intérieur) uit het prentenalbum L'Epreuve (Album IX-X), 1895
Literatuur
Hoewel de combinatie met literatuur vanaf het begin een speerpunt was, verscheen pas bij de derde aflevering van het prentenalbum een literair supplement. Dit waren enkele pagina’s met gedichten en fragmenten uit eigentijdse literatuur, van symbolistische schrijvers als Paul Verlaine. Voor de samenstelling van het supplement werd samengewerkt met het tijdschrift Pan, dat een vergelijkbaar concept had. Het werd geen succes en uiteindelijk bleef L’Epreuve vooral een prentenalbum.

Maurice Denis, Petit air, sonnet uit het prentenalbum L'Epreuve (Album I), 1894
Verder lezen
- L’Epreuve, 10 dln., 1894-1895
- Janine Bailly-Herzberg, Dictionnaire de l'estampe en France. 1830-1950, Parijs 1992
- Jean-Pierre Seguin, Maurice Dumont (1869-1899): peintre-graveur, illustrateur, poète et éditeur de L’Epreuve, Parijs 1991