Chat Noir en Rivière
Schaduwtheater bestond al sinds de 18de eeuw als eenvoudig familievermaak, maar werd in Le Chat Noir ontwikkeld tot een waar Gesamtkunstwerk.
Tussen 1885 en 1897 creëerde prentkunstenaar Henri Rivière ruim veertig shows, waaraan telkens zo’n twintig kunstenaars meewerkten. Sprookjesachtige werelden werden opgeroepen met uit zink gesneden figuren, die werden bewogen achter een doek met een felle lamp erop.
Het waren volwaardige theatervoorstellingen, met geschilderde decors, geluidseffecten, en tekst en muziek van eigentijdse componisten.

Sahib, De coulissen van Le Chat Noir (Les coulisses du Chat Noir) uit het tijdschrift Le Théâtre illustré, 1888

George Auriol, Menukaart voor Le Chat Noir, 1899
Affiches, prenten en geïllustreerde bladmuziek
Geïnspireerd door het schaduwtheater gebruikten kunstenaars silhouetten in hun prenten, maar er zijn ook prenten die direct aan de voorstellingen zijn gerelateerd.
Zo werden ze aangekondigd met affiches van Rivière en Théophile-Alexandre Steinlen en nam Rivière het initiatief om een geïllustreerde uitgave te maken van de tekst en bladmuziek van het stuk La Marche à l’étoile.

Henri Rivière, Muziekboek La marche à l'étoile van Georges Fragerolle, 1899
Verder lezen:
- Mariel Oberthür, Le Chat Noir 1881-1897, Parijs 1992
- Phillip Dennis Cate et al., The Spirit of Montmartre. Cabarets, Humor and the Avant-Garde, 1875-1905, New Brunswick 1996
- Phillip Dennis Cate et al., Around the Chat Noir. Arts and Pleasures in Bohemian Montmartre, 1880-1910, tent.cat., Parijs (Musée de Montmartre) 2012