Het managementteam van het museum bestaat uit de directie, de senior managers Collectie, Educatie & Presentatie, Marketing & Communicatie, Bedrijfsvoering, VGME BV en de directiesecretaris.
Managementteam
Emilie Gordenker - Directeur
Per 1 februari 2020 is Emilie directeur van het Van Gogh Museum. De groepen Collectie (Collectie en Onderzoek, Collectiebeheer & Restauratie, Registrar’s Office, Collectie Informatie), Educatie & Presentatie (Educatie & Interpretatie, Tentoonstellingen, Publicaties, De Mesdag Collectie), Marketing & Communicatie (Digitale Communicatie, Marketing, Pressoffice, Events) en de afdeling Development worden door Emilie geleid.
Van 2008 tot 2020 was Emilie directeur van het Mauritshuis in Den Haag. Daarvoor was ze onder meer senior conservator Nederlandse en Vlaamse schilderkunst bij de National Gallery of Scotland.
Zij heeft een B.A. in Russian and East European Studies (Yale University) en is gepromoveerd in de kunstgeschiedenis met een specialisme in de 17de-eeuwse Nederlandse en Vlaamse kunst (New York University).
Mark Minkman - Zakelijk Directeur (a.i.)
Per 1 januari 2021 is Mark Minkman interim zakelijk directeur. Hij volgt daarmee Adriaan Dönszelman op.
Mark is verantwoordelijk voor de divisies en afdelingen Van Gogh Museum Enterprises, het Stafbureau, Finance & Control, HR en Bedrijfsvoering.
Hij is adviseur bij Andersson Elffers Felix en werkt momenteel namens AEF als interim bestuurder bij de Stichting Regionale Publieke Omroep. Daarvoor was hij zeven jaar lang directeur en bestuurder van Paradiso Amsterdam. Tussen 2005 en 2013 was hij financieel directeur van de VARA.
Babette Meerdink-Schenau - Directiesecretaris & Hoofd Stafbureau Directie
Babette Meerdink studeerde Nederlands recht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en international trade law aan de University of London.
Zij begon haar carrière als advocaat bij Houthoff Buruma. Daarna werkte Babette meerdere jaren als (wetgevings)jurist bij de Ministeries van Economische Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport en verder onder andere als secretaris bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam.
Vanaf september 2017 werkt zij als directiesecretaris bij het Van Gogh Museum en ondersteunt zij de directie op beleidsmatig en juridisch gebied.
Marije Vellekoop - Senior Manager Collectie
Marije Vellekoop studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht en is sinds 1995 werkzaam bij het Van Gogh Museum, vanaf 1999 als Conservator Prenten en Tekeningen.
Sinds 2013 geeft zij leiding aan de afdeling Collectie & Onderzoek. Als afdelingshoofd is zij verantwoordelijk voor belangrijke kernactiviteiten van het Van Gogh Museum en De Mesdag Collectie, zoals de presentatie en de uitbreiding van de vaste collectie, de bruiklenen, het authenticiteitsonderzoek en het onderzoeksprogramma. Ook de conceptontwikkeling van tentoonstellingen vindt binnen haar afdeling plaats.
In haar nieuwe rol als Senior Manager Collectie is zij vanaf 1 december 2020 verantwoordelijk voor de afdelingen Collectie & Onderzoek, Collectiebeheer & Restauratie, Registrar’s Office en Collectie Informatie. Vellekoop behoudt eveneens haar functie als leidinggevende van de afdeling Collectie & Onderzoek.
Yvonne Nassar - Senior Manager Marketing & Communicatie
Yvonne Nassar is vanaf 1 januari 2021 verantwoordelijk voor de afdelingen Marketing, Digitale Communicatie, Pers en Events. Yvonne zal eveneens leiding gaan geven aan de afdeling Marketing.
Zij was hiervoor head of customer strategy & marketing bij RAI Amsterdam. Daarvoor werkte zij onder meer als marketing director Europe bij Dolce Hotels & Resorts vanuit Parijs. In Nederland en Engeland heeft zij internationale marketing- en salesafdelingen opgezet.
Naast haar werk is Yvonne actief als voorzitter van Platform Innovatie in Marketing (PIM) en IMD Alumni Club Nederland. Haar persoonlijke missie is mensen verbinden om duurzame bedrijfsgroei te stimuleren, voor een kleurrijke toekomst voor iedereen.
Amanda Vollenweider - Senior Manager Educatie & Presentatie
Senior Manager Educatie & Presentatie Amanda Vollenweider is vanaf 1 januari 2021 verantwoordelijk voor de afdelingen Educatie & Interpretatie, Tentoonstellingen, Publicaties en De Mesdag Collectie in Den Haag. Amanda zal ook team Tentoonstellingen gaan leiden.
Hiervoor werkte ze als hoofd Educatie en Programma bij Museum Arnhem. Ze studeerde af aan de Reinwardt Academie als museologe en behaalde onlangs haar MSc Business aan Nyenrode Business Universiteit.
Zij werkte voorheen als hoofd projectbureau bij NEMO, waar ze ook de nieuwe koers voor het Weekend van de Wetenschap bepaalde. Daarnaast had ze haar eigen bedrijf waar ze als kwartiermaker bij verschillende musea aan vernieuwingstrajecten werkte. Ze deelt graag haar kennis op het gebied van (inhoudelijk) publieksbeleid, opgedaan in verschillende musea.
Ricardo van Dam - Senior Manager Van Gogh Museum Enterprises
Ricardo studeerde Bedrijfskundige economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij begon zijn carrière als management trainee bij Koninklijke Ahold. Na ruim tien jaar werkzaam te zijn geweest bij Ahold maakte Ricardo de stap naar de Royal Schiphol Group, waar hij verantwoordelijk werd voor de commerciële gebiedsontwikkeling.
In zijn verdere loopbaan heeft Ricardo verschillende interim- en adviesopdrachten uitgevoerd op het gebied van gebiedsontwikkeling, commercie en businessmodellen; voornamelijk voor internationale vliegvelden en treinstations. Ricardo is sinds oktober 2014 werkzaam bij Van Gogh Museum Enterprises (VGME); eerst in de functie van interim directeur en sinds 1 april 2017 als directeur VGME.
Ricardo is verantwoordelijk voor Buying & merchandise, Logistiek & planning, Retail, Business to Business, E-commerce en New Business.
Jort Slingerland - Senior Manager Bedrijfsvoering (a.i.)
Jort studeerde Planologie aan de Universiteit van Amsterdam en kwam als uitzendkracht tijdens de tentoonstelling Rembrandt – Caravaggio (2006) bij het Van Gogh Museum terecht. Na een aantal jaren ervaring te hebben opgedaan op de museumvloer, is hij sinds 2013 werkzaam als hoofd van de afdeling Bezoekersservice, en sinds november 2020 (tijdelijk) ook als senior manager Bedrijfsvoering.
Als hoofd Bezoekersservice zijn de belangrijkste aandachtsgebieden de waardering van de museumbezoeker, de mogelijkheden van (online) ticketverkoop en services en een optimale bezoekersmix.
In de rol van senior manager Bedrijfsvoering (a.i.) zijn de hoofdzaken voor de komende periode de exploitatiemogelijkheden van het museum, de digitale transitie van de organisatie en het borgen van de kwaliteit en de schaalbaarheid van alle museumdiensten die onder druk zijn komen te staan als gevolg van de covid-19-maatregelen.
Jort is verantwoordelijk voor de afdelingen Beveiliging, Facilitair bedrijf, Bezoekersservice en ICT.