2020 was in veel opzichten een bewogen en uniek jaar. Het was een jaar van herdefinitie, improvisatie, introspectie, onzekerheid, van afscheid, maar ook van nieuwe kansen, vindingrijkheid, saamhorigheid en hulpvaardigheid.
In het kort
Corona
Op 13 maart 2020, de eerste dag van de eerste sluiting vanwege de coronacrisis, daalde een ongekende stilte neer over het land en dus ook over Amsterdam en het Museumplein. Dat die sluiting 79 dagen zou duren, en dat er daarna nog twee lockdowns zouden volgen, kon niemand voorzien. Gelukkig konden we in dit moeilijke jaar rekenen op de steun van trouwe partners, sponsors, particuliere donateurs en de overheid. En door mee te bewegen met wat mogelijk was, konden we zowel fysiek als online een divers publiek inspireren met tijdelijke exposities en de kunst en verhalen van Vincent van Gogh.
Mooie momenten
Ondanks corona kende het jaar ook vele mooie momenten: in februari verwelkomden we Emilie Gordenker als algemeen directeur. Online vonden miljoenen fans inspiratie en troost in het werk en het leven van Vincent van Gogh: het bereik piekte met meer dan 250 miljoen digitale bezoekers. De tentoonstellingen In the Picture. Kunstenaarsportretten en ‘Je liefhebbende Vincent’. Van Goghs mooiste brieven wisten de Nederlandse en buitenlandse bezoeker goed te bereiken. Ook de Mancini-tentoonstelling in De Mesdag Collectie werd zeer gewaardeerd. Mede dankzij de mooie exposities en presentaties kon het Van Gogh Museum ondanks 115 sluitingsdagen nog 516.990 mensen ontvangen in 2020.
Strategisch Plan
We hebben dit jaar de gelegenheid aangegrepen om samen met alle medewerkers en de Raad van Toezicht te werken aan een nieuw Strategisch Plan (2021-2024) waarin een nieuwe missie, kernwaarden en strategische pijlers van het Van Gogh Museum helder zijn verwoord. De focus voor de komende jaren ligt minder op groei, en meer op diversiteit.
Afscheid
Aan het eind van het jaar hebben we afscheid genomen van zakelijk directeur Adriaan Dönszelmann, die al bijna tien jaar in dienst was.