Van Benthem ontving de prijs voor haar masterscriptie over het naoorlogse kunstbeheer door de Afdeling Binnenland van de Stichting Nederlands Kunstbezit.
Schoolvoorbeeld van academische degelijkheid
De jury is onder de indruk van de diepgaande analyse en het zorgvuldige bronnengebruik. In het juryrapport staat: ‘De tekst is feitelijk, meeslepend en leest bij momenten als een historische reconstructie.’ De jury beschouwt de scriptie als ‘een schoolvoorbeeld van de combinatie tussen academische degelijkheid en maatschappelijke betrokkenheid.’
Van Benthem voerde een grootschalig archiefonderzoek uit, gebaseerd op meer dan 120 archiefstukken en ruim 300 beheerdossiers uit het Nationaal Archief. Haar onderzoek bracht nieuwe inzichten aan het licht over de wijze waarop de Afdeling Binnenland kunstwerken in beslag nam voor het nationale kunstbezit – een tot dusver nauwelijks belicht onderdeel van het Nederlandse naoorlogse kunstbeheer.
Herkomstonderzoek in de praktijk
Emma van Benthem behaalde in 2025 haar master Curating Art and Cultures aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar master deed zij twee herkomstonderzoekstages: bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en bij het Van Gogh Museum, waar zij onderzoek deed naar de herkomst van werken uit de Collectie Tijdgenoten. Daarnaast onderzocht zij hoe De Mesdag Collectie de Tweede Wereldoorlog doorstond, wat leidde tot een lezing en een webverhaal. Voor haar scriptieonderzoek ontving zij eerder de Christie's Grant for Nazi-era Provenance Research 2024.
De VNK x PAN Scriptieprijs is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici en PAN Amsterdam, bedoeld om jong kunsthistorisch onderzoek zichtbaar te maken en te stimuleren. Aan de prijs is een geldbedrag van € 1.000 verbonden.