Oude vrijsters , influencers en ‘matronaat’: vrouwelijke kunstverzamelaars in de lange 19de eeuw
Door Prof. Frances Fowle (Universiteit van Edinburgh en National Galleries of Scotland)
In de 19de eeuw ontstond de moderne kunstmarkt, waardoor vrouwen de kans kregen om hun onafhankelijkheid op cultureel gebied te doen gelden. Deze lezing gaat in op de wijze waarop vrouwelijke kunstverzamelaars in de kunstgeschiedenis zijn gemarginaliseerd of gestereotypeerd, maar prijst ook hun bijdrage als actoren, smaakmakers en filantropen.
Er zal in het bijzonder aandacht worden besteed aan de pioniersrol die vrouwen in Europa en de Verenigde Staten hebben gespeeld bij het aanleggen van collecties moderne Franse kunst.
Praktische informatie
Datum en tijd: 12 juni om 14 uur.
Duur: 45 minuten + 15 minuten vragen.
Taal: Engels.
Kosten: Gratis. Toegang tot het museum is € 19.
Locatie: Auditorium.
Deelname: Je hoeft je niet vooraf aan te melden. De lezing is op inloop.
Over Professor Frances Fowle
Professor Frances Fowle is voorzitter van de 19de eeuwse kunst aan de Universiteit van Edinburgh en senior conservator Franse kunst bij de National Galleries of Scotland. Ze is een Fellow van de Royal Society of Edinburgh, voorzitter van de Association for Art History, Senior Trustee van de Burrell Collection, Glasgow en mede-oprichter en bestuurslid van TIAMSA (The International Art Market Studies Association).
Frances is een specialist op het gebied van verzamelen en de kunstmarkt, met een focus op het impressionisme en post-impressionisme. Ze was conservator van verschillende internationale tentoonstellingen over kunst uit de late negentiende eeuw en ze schreef diverse publicaties: Van Gogh and Britain: Pioneer Collectors (2006); Impressionism and Scotland (2008), Van Gogh’s Twin: The Scottish Art Dealer Alexander Reid (2010), Van Gogh to Kandinsky: Symbolist Landscape in Europe 1880-1910 (2012), American Impressionism: A New Vision (2014), Inspiring Impressionism: Daubigny, Monet, Van Gogh (2016) en Globalising Impressionism: Reception, Translation and Transnationalism (2020).
Ze verscheen ook in de film The Danish Collector (2021) over de Hansen-collectie in Ordrupgaard, Kopenhagen. De afgelopen jaren heeft Frances zich gespecialiseerd in onderzoek naar vrouwelijke verzamelaars. Haar meest recente boek en komende tentoonstelling, A Taste for Impressionism, gaat onder meer in op de rol van vrouwelijke donoren van de National Galleries of Scotland. Momenteel is ze bezig met het redigeren van een boek: Art Market and the Museum, met een focus op 'Women as Agents and Influencers', voor Bloomsbury Publishing.