Landschap
Odilon Redon (1840 - 1916), 1865
charcoal, black chalk and fixative on paper, 24 cm x 37 cm
Credits:
- Object number
- d1054N1996
- Dimensions
- 24 cm x 37 cm, 50 cm x 65 cm
- Provenance
- Sold by the artist, Paris to Andries Bonger, Amsterdam, June 1901; after his death on 20 January 1936 inherited by his widow, Françoise W.M. Bonger-van der Borch van Verwolde, Amsterdam; after her death in 1975 bequeathed to her heirs, the Netherlands; sold by these heirs to the State of the Netherlands to be placed in the Van Gogh Museum, Amsterdam, 18 December 1996.
- artist
- Odilon Redon
阿姆斯特丹, Van Gogh Museum, Odilon Redon en Emile Bernard. Meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, no. 145
Schirn Kunsthalle Frankfurt, Wie im Traum. Odilon Redon, no. 8
阿姆斯特丹, Van Gogh Museum, De Bonger collectie. Werken van Odilon Redon en Emile Bernard
Rijksmuseum Twenthe, Odilon Redon 1840-1916: Tekeningen, Litho's, Pastels en Schilderijen uit Nederlands bezit, no. 1
Kunsthalle Bremen, Odilon Redon
Kunstmuseum Winterthur, Odilon Redon
阿姆斯特丹, Rijksmuseum Amsterdam, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden: Redon, Bernard, Van Gogh, no. 37
阿姆斯特丹, Rijksmuseum Prentenkabinet, Franse tekeningen van Claude tot Cézanne uit Nederlandse verzamelingen, no. 188
巴黎, Institut Néerlandais, Le dessin français de Claude à Cézanne dans les collections hollandaises, no. 188
Art Institute of Chicago, Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin, no. 78
Museum of Modern Art (New York), Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin, no. 78
The Matthiesen Gallery, Odilon Redon 1840-1916: a Loan Exhibition of Paintings, Pastels and Drawings in aid of Corneal Graft and Eye Bank Research, no. 2
Kunsthalle Bern, Odilon Redon, no. 5
海牙, Gemeentemuseum Den Haag, Odilon Redon, no. 1
巴黎, Musée de l'Orangerie, Odilon Redon, no. 6
Vereeniging voor Beeldende Kunst (Arnhem), Tentoonstelling van Odilon Redon: Schilderijen, tekeningen, litho’s, no. 6
阿姆斯特丹, Larensche Kunsthandel, Catalogus der tentoonstelling van werken van Odilon Redon (alles particulier bezit), no. 42 of 55
Tilburg, Merel van, Gamboni, Dario, Bonger, Andries, Redon, Odilon, « Sans adieu » : Andries Bonger – Odilon Redon : correspondance 1894-1916, Paris, 2022
Gamboni, Dario, Pinchon, Pierre, Houssais, Laurent, Redon retrouvé : oeuvres et documents inédits, Paris, 2022, pp. 300-301
Gamboni, Dario, The brush and the pen : Odilon Redon and literature, Chicago, 2017, pp. 44–45, 49–50
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon en Emile Bernard : meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, Amsterdam, 2009, pp. 73, 128
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon and Emile Bernard : masterpieces from the Andries Bonger collection, Amsterdam, 2009, pp. 68, 128
Larson, B, The dark side of nature : science, society, and the fantastic in the work of Odilon Redon, University Park, 2005, pp. 19–21
Decroocq, M.-C., Lacau St. Guily, A., Wildenstein, Alec, Odilon Redon : catalogue raisonné de l'oeuvre peint et dessiné, Paris, 1992-1998, vol. 1: pp. 241-242
Gamboni, Dario, La plume et le pinceau : Odilon Redon et la littérature, Paris, 1989, p. 43
Kolks, Z., Niermeyer, M., Uitert, Evert van, Odilon Redon 1840-1916 : tekeningen, litho's, pastels en schilderijen uit Nederlands bezit, Enschede, 1984, p. 8
Huyghe, L., Huyghe, René, La relève du réel : impressionnisme, symbolisme, Paris, 1974, p. 458
Groot, I.M. de, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden Redon, Bernard, Van Gogh, Amsterdam, 1972, pp. 25-26
Berger, K., Odilon Redon : Phantasie und Farbe, Köln, 1964, p. 223
Bacou, Roseline, The Bonger collection at Almen, Holland, p. 400
Bacou, Roseline, Redon, Odilon, Lettres de Gauguin, Gide, Huysmans, Jammes, Mallarmé, Verhaeren à Odilon Redon, Paris, 1960, p. 294, n. 3
Bacou, Roseline, Odilon Redon, Geneve, 1956, vol. 1: p. 41 en p. 42, n. 2 en vol. 2: pp. 41–42
Sandström, Sven, Le monde imaginaire d'Odilon Redon : étude iconologique, New York, 1955, pp. 2–4, 6, 10, 178, 193, 219