L'Estampe moderne
Het prentenalbum L’Estampe Moderne verscheen maandelijks tussen 1897 en 1899. Elke aflevering bevatte vier prenten en kostte 3,5 francs.
Het album onderscheidde zich door de hoge oplage van maar liefst tweeduizend stuks. Zo hielden de uitgevers de prijs relatief laag en hoopten ze de prenten te verkopen aan de massa.
Dit stond in schril contrast met andere albums, waarvan de oplage werd beperkt tot honderd à tweehonderd om de prenten een exclusief karakter te geven.
-
Art nouveau
De meeste prenten in L’Estampe Moderne zijn kleurenlithografieën met decoratieve voorstellingen van vrouwen.
De golvende haren, sierlijke gewaden en bloempatronen zijn typerend voor de art nouveau en sloten aan bij de smaak van het grote publiek.
Elke prent was voorzien van een apart blad met daarop een fragment uit bijpassende eigentijdse literatuur.
-
Smaak van de massa
L’Estampe Moderne was een financieel succes, maar het album werd verguisd door prentkenners.
Zij vonden de deelnemende kunstenaars niet vooruitstrevend en belangrijk genoeg, de oplage te hoog en de kwaliteit van het papier en de druktechnieken inferieur.
De criticus André Mellerio, die in 1898 de balans opmaakte van de belangrijkste eigentijdse prentkunstenaars, noemde het album ronduit ‘banaal’.
Verder lezen
André Mellerio, La lithographie originale en couleurs, Parijs, 1898
Tony Palmer, Anne Willsford (red.), L'Estampe moderne (the modern print), tent.cat., Canberra (Australian National Gallery), 1983
adventuresintheprinttrade.blogspot.nl (geraadpleegd 8 april 2015)