Art nouveau
De meeste prenten in L’Estampe Moderne zijn kleurenlithografieën met decoratieve voorstellingen van vrouwen. De golvende haren, sierlijke gewaden en bloempatronen zijn typerend voor de art nouveau en sloten aan bij de smaak van het grote publiek. Elke prent was voorzien van een apart blad met daarop een fragment uit bijpassende eigentijdse literatuur.
Smaak van de massa
L’Estampe Moderne was een financieel succes, maar het album werd verguisd door prentkenners. Zij vonden de deelnemende kunstenaars niet vooruitstrevend en belangrijk genoeg, de oplage te hoog en de kwaliteit van het papier en de druktechnieken inferieur.
De criticus André Mellerio, die in 1898 de balans opmaakte van de belangrijkste eigentijdse prentkunstenaars, noemde het album ronduit ‘banaal’.

Richard Ranft, De circusrijdster (L’écuyère) uit het prentenalbum L'Estampe moderne (Album XII), 1898

Edmond Aman-Jean, Onder de bloemen (Sous les fleurs) uit het prentenalbum L'Estampe moderne (Album IX), 1898

Hans Christiansen, L'Heure du bergère uit het prentenalbum L'Estampe moderne (Album XI), 1898
Verder lezen
- André Mellerio, La lithographie originale en couleurs, Parijs, 1898
- Tony Palmer, Anne Willsford (red.), L'Estampe moderne (the modern print), tent.cat., Canberra (Australian National Gallery), 1983
- Adventures in the Print Trade, (geraadpleegd 8 april 2015)