De criteria van de originele prent
Roger Marx lichtte in het voorwoord van het eerste album de grondgedachte van de selectie toe. Boven school, stijl of techniek stelde Marty de individuele kwaliteiten en expressie van de kunstenaar. Zolang hij werkte volgens de criteria van de originele prent bleven zijn oorspronkelijke intenties zichtbaar. Dit betekende dat de kunstenaar betrokken moest zijn bij het complete wordingsproces van de prent, van het eerste ontwerp tot de selectie van het papier en het drukken van de uiteindelijke ets, lithografie of houtsnede.

Henri de Toulouse-Lautrec, De lithografie, omslag van L'Estampe originale (album I) (La lithographie, couverture pour la première année de L'Estampe originale), 1893
Compleet overzicht prentkunst fin de siècle
Omdat Marty als enige criterium de individuele kwaliteiten van de kunstenaar aanhield, waren alle moderne stijlen en stromingen van het fin de siècle in het album vertegenwoordigd. De prenten van de nieuwste kunstenaarsgroepen, zoals de School van Pont-Aven, zaten in dezelfde map als prenten van gevestigde namen als Auguste Renoir en Puvis de Chavannes. Het eerste album was wel heel nadrukkelijk aan de jongste avant-garde gewijd met de kleurentlihografieën van de Nabis en Henri de Toulouse-Lautrec.

Paul Elie Ranson, Tijger in de rimboe (Tigre dans les jungles), 1893

Henri Gabriel Ibels, In het circus (Au cirque), 1893
Verder lezen
- Roger Marx, ‘Préface’, L’Estampe originale. Première année, Parijs 1893
- Donna M. Stein, Donald H. Karshan, L’Estampe originale. A catalogue raisonné, New York 1970
- Phillip Dennis Cate, Patricia Eckert Boyer, L’Estampe originale. Artistic Printmaking in France 1893-1895, Zwolle 1991