Crane, Walter
In het fin de siècle bestond er een uitzonderlijke uitwisseling tussen kunstenaars uit verschillende disciplines, zo ook tussen prentkunstenaars en literatoren.
Prentkunstenaars ontwierpen frontispices en illustraties voor nieuwe en herdrukte romans.
De ultieme samenwerking vond plaats in kunstenaarsboeken, waarin de illustraties hetzelfde gewicht hadden als de tekst.
-
Symbolistische dialogen
Symbolistische kunstenaars en auteurs vonden elkaar in hun verlangen om uitdrukking te geven aan de verborgen werelden achter de zichtbare werkelijkheid.
De prentenserie Bruges: mystique et sensuelle van Georges de Feure was geen letterlijke verbeelding van de roman Bruges la morte van Georges Rodenbach.
Auteur en kunstenaar gebruikten beiden het middeleeuwse stadje Brugge als vertrekpunt om een parallelle mystieke en sensuele droomwereld te scheppen.
-
Literatuur als verdienmodel
Waar de symbolistische kunstenaars vooral prenten maakten voor kostbare bibliofiele uitgaven voor de elite, produceerden de meer wereldlijk georiënteerde caricaturistes-illustrateurs als Jules Chéret en Alexandre-Théophile Steinlen gelithografeerde boekomslagen en advertenties voor goedkopere, in een grote oplage gedrukte paperbacks.
Deze kunstenaars bereikten zo een groot publiek met hun vernieuwende kunst en konden tegelijk voorzien in hun levensonderhoud.
Verder lezen
Pierre-Louis Mathieu, La génération symboliste, Genève 1990
Henri Dorra (red.), Symbolist Art Theories. A Critical Anthology, Berkeley 1994
Clément Dessy, Patrick McGuinness, Les écrivains et les Nabis. La littérature au défi de la peinture, Rennes 2015