Om je alles over het museum en over Vincent van Gogh nóg beter te kunnen laten zien, gebruiken we cookies. Als je op akkoord klikt, geef je toestemming voor dit gebruik. Met cookies zorgen we ervoor dat de website goed werkt. Ook analyseren we het gebruik van de site, zodat we verbeteringen kunnen aanbrengen. Verder kunnen we advertenties tonen op basis van je interesses. Tot slot gebruiken we cookies om video’s en andere inhoud te tonen, zoals formulieren en Google Maps.
Meer weten? Lees meer over onze cookies.

Ontdek de Parijse prentenwereld

consumptie

De almaar groeiende bourgeoisie in Parijs aan het eind van de 19de eeuw had veel vrije tijd en besteedde die door het consumeren van allerlei spullen en amusement.

Steeds meer goederen werden massaal en goedkoop geproduceerd in fabrieken, waarmee ze ook voor het volk bereikbaar werden.

Als de producten in de blinkende etalages van de warenhuizen toch te duur bleken, kon er altijd nog gekeken en gefantaseerd worden.

Kunstwerk bekijken
Kunstwerk bekijken
  • De vrouwelijke consument

    Vrouwen die niet hoefden te werken om in hun onderhoud te voorzien, hadden zeeën van tijd.

    De auteur Octave Uzanne beschreef hoe zij hun verveling en eenzaamheid kortstondig verdreven door het kopen van jurken en hebbedingetjes die ze niet per sé nodig hadden.

    Vrouwen speelden ook de hoofdrol op affiches en in advertenties om producten aan te prijzen.

    Zij waren niet alleen een representant van de belangrijkste groep consumenten, maar vergrootten met hun schoonheid ook de aantrekkelijkheid van het product.

  • Kunstwerk bekijken
  • Prestigieuze producten

    Nu er een overdaad was aan industriële productie voor de massa, kwam er een tegenreactie vanuit de elite.

    De aristocratie en gegoede burgerij wilden zich omringen met unieke, handgemaakte producten.

    Ze gingen zich bijvoorbeeld toeleggen op het verzamelen van originele prentkunst, waarin het gezochte ideaal van uniciteit, kunst en vakmanschap werd gerealiseerd.

  • Kunstwerk bekijken

Verder lezen

Octave Uzanne, La femme à Paris, nos contemporaines. Notes successives sur les parisiennes de ce temps dans leurs divers milieux, états et conditions, Parijs 1894

Rosalind H. Williams, Dream Worlds. Mass Consumption in Late Nineteenth-Century France, Berkeley 2001

Haejeong Hazel Hahn, Scenes of Parisian Modernity. Culture and Consumption in the Nineteenth Century, New York 2009

32 prenten binnen 'consumptie'

  • b5045M1992
  • p2552-003S2010
  • p2504S2009
  • p0271V1966
  • p0766V1978
  • p0804M1994
  • p0809M1994
  • p0812M1994
  • p0819M1994
  • p0821M1994
  • p0825M1994
  • p0827M1994
  • p0828M1994
  • p0909N1996
  • p1975S2001
  • p1653V2000
  • p1796S2000
  • p1484V2000
  • p1767V2000
  • p1161V2000
  • p1296V2000
  • p1487V2000
  • p1202V2000
  • p0995V2000
  • p1000V2000
  • p1075V2000
  • p2553-003S2010
  • p2554-007S2010
  • p2728S2013
  • p2745S2014
  • p2817S2017
  • p2894S2018

Zoek in de Franse prentencollectie

Blijf ontdekken

Ontdek nog meer in de wereld van de Franse prenten uit het fin de siècle. Laat je verrassen door de prentkunstenaars, onderwerpen en thema's. De verbanden zijn eindeloos.

Laat je verrassen