Om je alles over het museum en over Vincent van Gogh nóg beter te kunnen laten zien, gebruiken we cookies. Als je op akkoord klikt, geef je toestemming voor dit gebruik. Met cookies zorgen we ervoor dat de website goed werkt. Ook analyseren we het gebruik van de site, zodat we verbeteringen kunnen aanbrengen. Verder kunnen we advertenties tonen op basis van je interesses. Tot slot gebruiken we cookies om video’s en andere inhoud te tonen, zoals formulieren en Google Maps.
Meer weten? Lees meer over onze cookies.

Ontdek de Parijse prentenwereld

menigte

In de explosief groeiende steden van de 19de eeuw ontstond een nieuw fenomeen: de menigte.

De dichter en criticus Charles Baudelaire wees in zijn belangrijke essay ‘Le Peintre de la vie moderne’ uit 1863 de massa aan als natuurlijke habitat van de kunstenaar.

Het was diens ‘passie en professie’ om hier volledig in op te gaan om zo het moderne stadsleven ten volle te ervaren en weer te kunnen geven.

Kunstwerk bekijken
Kunstwerk bekijken
  • Collectieve psychologie van de menigte

    Voor Félix Vallotton was de menigte zelfs het hoofdonderwerp van zijn houtsneden.

    Hij was gefascineerd door de collectieve identiteit die een groep mensen als vanzelf lijkt aan te nemen.

    Hij benadrukte dit bijvoorbeeld in de prent Vuurwerk door de massa weer te geven als een veelkoppig zwart vlak, dat zich op de Wereldtentoonstelling uniform vergaapt aan de attractie.

  • Kunstwerk bekijken
  • De menigte als angstvisioen

    De onberekenbare stemmingswisselingen van de massa, met collectief geweld of hysterie als resultaat, was een belangrijk onderwerp van debat.

    Vooral het groeiende proletariaat in de grote steden werd gezien als een gevaar voor de samenleving. Machthebbers braken hun hoofd hoe politie en leger de massa konden controleren.

    Vallotton bracht in prenten als De demonstratie het spanningsveld tussen de heersende macht en de onberekenbare menigte vlijmscherp in beeld.

  • Kunstwerk bekijken

Verder lezen

Gustave Le Bon, Psychologie des foules, Parijs 1895

Richard S. Field, ‘Exteriors and Interiors. Vallotton’s Printed Oeuvre’, in Félix Vallotton, New York 1991, pp. 43-92

Richard Thomson, ‘Picturing and Policing the Crowd’, in The Troubled Republic. Visual Culture and Social Debate in France, 1889-1900, New Haven, pp. 79-116

90 prenten binnen 'menigte'

  • p2498S2008
  • p1782V2000
  • p1975S2001
  • p0551M1990
  • p0553M1990
  • p0557M1990
  • p0560M1990
  • p0888N1996
  • p1695V2000
  • p1489V2000
  • p1488V2000
  • p1484V2000
  • p1483V2000
  • p1481V2000
  • p1492V2000
  • p0921S1997
  • p0316V1982
  • p0317V1982
  • p0427V1982
  • p0434V1982
  • p0056V1962
  • p1765V2000
  • p1766V2000
  • p1767V2000
  • p1768V2000
  • p1769V2000
  • p1770V2000
  • p2782S2016
  • p0769-011M1992
  • p2599S2011
  • p1608-011V2000
  • p1985-012S2002
  • p2723S2013
  • p2725S2013
  • p2635S2011
  • p2678S2012
  • p2692S2012
  • p1985-002S2002
  • p1985-010S2002
  • p2824S2018
  • p2825S2018
  • p2826S2018
  • p2809S2017
  • p2817S2017
  • p1335V2000
  • p1359V2000
  • p2440V2004
  • p2441V2004
  • p2460V2004
  • p2360S2003
  • p1098V2000
  • p1128V2000
  • p2535S2010
  • p2554-002S2010
  • p2560S2011
  • p2571S2011
  • p2573S2011
  • p2582S2011
  • p2583S2011
  • p1165V2000
  • p1166V2000
  • p1167V2000
  • p1172V2000
  • p1174V2000
  • p1176V2000
  • p1178V2000
  • p1179V2000
  • p1194V2000
  • p1221V2000
  • p1225V2000
  • p1509V2000
  • p1510V2000
  • p1487V2000
  • p1202V2000
  • p1171V2000
  • p1282V2000
  • p1324V2000
  • p1232V2000
  • p1235V2000
  • p1248V2000
  • p1254V2000
  • p1262V2000
  • p2860S2018
  • p2879S2018
  • p2882S2018
  • p2905S2018
  • p2911S2018
  • p3061S2022
  • p2833S2018
  • p2852S2018

Zoek in de Franse prentencollectie

Blijf ontdekken

Ontdek nog meer in de wereld van de Franse prenten uit het fin de siècle. Laat je verrassen door de prentkunstenaars, onderwerpen en thema's. De verbanden zijn eindeloos.

Laat je verrassen