Om je alles over het museum en over Vincent van Gogh nóg beter te kunnen laten zien, gebruiken we cookies. Als je op akkoord klikt, geef je toestemming voor dit gebruik. Met cookies zorgen we ervoor dat de website goed werkt. Ook analyseren we het gebruik van de site, zodat we verbeteringen kunnen aanbrengen. Verder kunnen we advertenties tonen op basis van je interesses. Tot slot gebruiken we cookies om video’s en andere inhoud te tonen, zoals formulieren en Google Maps.
Meer weten? Lees meer over onze cookies.

Ontdek de Parijse prentenwereld

kleurenets

Eind 19de eeuw experimenteerden verschillende prentkunstenaars met het maken van kleurenetsen.

Tot die tijd was de ets altijd zwart-wit geweest, dus deze explosie van kleur was behoorlijk revolutionair.

Omdat het maken van een kleurenets een technisch complexe en tijdrovende techniek was, waagden aanvankelijk vooral de meer ervaren en kundige prentmakers zich aan de kleurenets.

Later konden ook minder ervaren kunstenaars terecht bij gespecialiseerde drukkers als Eugene Delâtre.

Kunstwerk bekijken
Kunstwerk bekijken
  • Moeizame acceptatie

    Verzamelaars en critici hielden opvallend lang moeite met de kleurenets, langer dan met de kleurenlithografie of de kleurenhoutsnede.

    Ze associeerden kleur met commercieel beeldmateriaal en vonden het daarom onverenigbaar met de artistieke identiteit van de ets.

    Henri Guérard wist als een van de eerste kunstenaars deze impasse te doorbreken met zijn kleurenetsen, die hij exposeerde op diverse tentoonstellingen.

  • Kunstwerk bekijken
  • Complexe technieken

    Er waren twee mogelijkheden om een ets in kleur af te drukken.

    Henri Evenepoel wreef voor zijn caféscène In Les Ambassadeurs de verschillende inkten in één etsplaat, een methode die à la poupée wordt genoemd. Het vergde veel vakmanschap om de kleuren niet door elkaar laten lopen.

    De andere optie was het over elkaar heen drukken van verschillende etsplaatsen met elk een andere kleur. Daarbij was het zaak om ervoor te zorgen dat de platen steeds precies op dezelfde plek lagen.

  • Kunstwerk bekijken

Verder lezen

Gabriel Mourey, ‘Coloured Etchings in France’, The Studio 22 (februari 1901), nr. 95, pp. 3-14 en 94-103

Phillip Dennis Cate, Marianne Grivel, From Pissarro to Picasso. Color Etching in France. Works from the Bibliothèque nationale and the Zimmerli Art Museum, New Brunswick/Parijs 1992

Catherine Méneux, ‘Les Salons en Noir et Blanc (1876-1892)’, Histoire de l’art 52 (juni 2003), pp. 29-44

64 prenten binnen 'kleurenets'

  • p2527S2009
  • p2508S2009
  • p2519S2009
  • p2528S2009
  • p2518S2009
  • p2520S2009
  • p0157V1966
  • p0165V1966
  • p0937S1998
  • p0956S1998
  • p0803M1994
  • p0804M1994
  • p0810M1994
  • p0822M1994
  • p0851S1996
  • p2093S2002
  • p1658V2000
  • p1474V2000
  • p1260V2000
  • p1537V2000
  • p1022V2000
  • p1032V2000
  • p1050V2000
  • p1052V2000
  • p1056V2000
  • p1060V2000
  • p1064V2000
  • p1069V2000
  • p1075V2000
  • p1090V2000
  • p1092V2000
  • p1124V2000
  • p2530S2010
  • p2587S2011
  • p2599S2011
  • p2600S2011
  • p2602-002S2011
  • p2633S2011
  • p2655S2012
  • p2671S2012
  • p2678S2012
  • p2679S2012
  • p2680S2012
  • p2682S2012
  • p2695S2012
  • p2709S2013
  • p2714S2013
  • p2733S2013
  • p2735S2013
  • p2765-003S2015
  • p2766-001S2015
  • p2767-004S2015
  • p2768-003S2015
  • p2796S2016
  • p2847S2018
  • p2851S2018
  • p2852S2018
  • p2870S2018
  • p2908S2018
  • p2918S2018
  • p2922S2018
  • p3056S2021
  • p3057S2021
  • p3058S2021

Zoek in de Franse prentencollectie

Blijf ontdekken

Ontdek nog meer in de wereld van de Franse prenten uit het fin de siècle. Laat je verrassen door de prentkunstenaars, onderwerpen en thema's. De verbanden zijn eindeloos.

Laat je verrassen