Japan
Net als veel van zijn tijdgenoten liet Guérard zich inspireren door Japanse prentkunst en criticus Roger Marx noemde hem zelfs ‘de Japanner uit Parijs’. Guérard koos vaak Japanse onderwerpen, zoals close-ups uit de natuur. In techniek volgde hij hen door veel houtsnedes te maken. Ook in stijl werd hij beïnvloed door Japanse prentkunst. Hij werkte met grote kleurvlakken, donkere contouren, abrupte afsnijdingen en ongebruikelijke composities.

Henri Charles Guérard, Kalender voor 1884, Japans-Franse fantasie (Calendrier pour 1884, fantaisie franco-japonais), 1884

Henri Charles Guérard, Venetië bij nacht (Venise la nuit), 1891
In de voetsporen van Rembrandt
Guérard was nauw betrokken bij de groep peintres-graveurs die tijdens de zogenaamde etsrevival de ets wilden verheffen tot vrije kunstvorm. Ze experimenteerden naar hartenlust met het medium en de verschillende technieken en drukten hun eigen prenten af. Rembrandt was hierbij hun grote voorbeeld. Zo schreef Guérard:
‘Rembrandt […] drukte zijn etsen zelf, en ik denk dat we alleen kunnen slagen door het voorbeeld van zo’n meester te volgen.’

Norbert Goeneutte, Henri Guérard aan zijn drukpers (Henri Guérard à sa presse), 1888
Verder lezen:
- Madeleine Viljoen, A Curious Hand. The Prints of Henri-Charles Guérard 1846-1897, New York 2016
- Marie-Caroline Sainsaulieu, Henri Guérard (1846-1897), Parijs 1999
- Claudie Bertin, Henri Guérard, peintre-graveur, Nouvelles de l’estampe 31 (1977) nr. 5