In deze kleinschalige tentoonstelling staat een bijzonder hoogtepunt uit de prentkunst van het fin de siècle centraal: het complete prentenalbum L’Estampe originale (1893-1895). Slechts twee andere collecties ter wereld bezitten dit zeldzame album in zijn geheel en veel van de prenten zijn vanwege hun kwetsbaarheid zelden te zien.
De presentatie toont circa 35 prenten van toonaangevende kunstenaars als Henri de Toulouse-Lautrec, Emile Bernard, Camille Pissarro en Paul Gauguin, en laat de diversiteit, vernieuwing en eigenzinnigheid van de kunstenaars uit de bloeitijd van de prentkunst zien.
‘L’Estampe originale is een ode aan artistieke vrijheid en samenwerking,’ zegt Fleur Roos Rosa de Carvalho, conservator werken op papier bij het Van Gogh Museum. ‘De kunstenaars experimenteerden met kleur, techniek en stijl op een manier die hun tijd ver vooruit was. Met deze presentatie laten we zien hoe vernieuwend en eigentijds prentkunst aan het einde van de 19de eeuw kon zijn.’
Een vernieuwend prentenalbum
In maart 1893 publiceerde de Franse uitgever André Marty het eerste deel van L’Estampe originale, een album met moderne prenten van avant-gardekunstenaars. Gedurende twee jaar verschenen er negen albums met in totaal 95 prenten van 74 verschillende kunstenaars. Deze werden uitgegeven volgens het principe van de estampe originale: de kunstenaar was persoonlijk betrokken bij elke stap in het maakproces, van ontwerp tot druk. De prenten werden in kleine, genummerde oplagen uitgegeven, wat haaks stond op de toen massaal geproduceerde commerciële prenten.
De kleurenlithografie, destijds nog gezien als commercieel, werd door de jonge generatie kunstenaars juist verheven tot een modern artistiek medium. Marty combineerde deze avant-gardeprenten met meer traditionele grafiek en wist zo een breed publiek van verzamelaars aan te spreken.
Het album biedt hiermee een dwarsdoorsnede van de Parijse kunstwereld in de jaren 1890 en is een ode aan de artistieke mogelijkheden van de prentkunst.
Zeldzame en kwetsbare werken
Veel van de prenten uit L’Estampe originale zijn vanwege hun kwetsbaarheid zelden te zien. Met Ode aan de prentkunst biedt het Van Gogh Museum bezoekers de mogelijkheid om deze verfijnde werken op papier van dichtbij te bekijken. De presentatie wordt verrijkt met korte video’s die de gebruikte druktechnieken – houtsnede, lithografie en ets – inzichtelijk maken.