Het album L’Estampe originale laat zien hoe rijk en uiteenlopend de prentkunst aan het einde van de 19de eeuw is. Het Van Gogh Museum is een van drie musea ter wereld die een complete versie van dit prentenalbum in de collectie hebben. De prenten zijn vanwege hun kwetsbaarheid zelden te zien.
Originele prentkunst
In maart 1893 publiceerde uitgever André Marty het eerste deel van L’Estampe originale, een album met moderne prenten van avant-garde kunstenaars. Elk kwartaal werd een album met tien prenten gepubliceerd en verzonden aan een steeds grotere groep prentenverzamelaars. Tussen 1893 en 1895 verschenen er negen albums, met in totaal 95 prenten van 74 verschillende kunstenaars.
De kunstenaars maakten de prenten volgens de principes van de ‘estampe originale’, de originele prentkunst. Volgens deze richtlijnen waren kunstenaars persoonlijk betrokken bij elk onderdeel van het maakproces, van ontwerp tot afdruk. Daarnaast zorgden ze ervoor dat de prenten in een kleine, genummerde oplage van honderd werden uitgegeven. Dat was bijzonder, want in die tijd werden commerciële prenten en reproductiegrafiek massaal geproduceerd.





