Kleurencirkel
In het theaterprogramma dat Signac maakte voor het Théâtre Libre komt zijn wetenschappelijke benadering van kleur duidelijk naar voren. In de letters en op het beeld van de toeschouwer is de kleurencirkel van kleurentheoreticus Charles Henry verwerkt. Hij benaderde kleuren en vormen op een wiskundige manier. Het is het eerste voorbeeld van pointillisme in de grafische kunst.

Paul Signac, Toepassing van de chromatische cirkel van de heer Ch. Henry (Application du cercle chromatique de Monsieur Ch. Henry), theaterprogramma voor Les résignés van Henry Céard en L'echéance van Jean Jullien (Théâtre Libre, 31 januari 1889), 1888
Nederlandse wateren
In 1894-1895 vervaardigde Signac in nauwe samenwerking met meesterdrukker Auguste Clot zes kleurenlithografieën, die werden uitgegeven door Gustave Pellet. Het zijn idyllische en vredige beelden van grotendeels Nederlandse rivier- en havengezichten. Betoverd door het Nederlandse licht werkte hij de taferelen - met behulp van de expertise van Clot - uit tot ongelooflijk complexe gestippelde voorstellingen in vier tot zeven kleuren.

Paul Signac, Proefdruk voor De haven van Volendam (Le port de Volendam), 1898
Verder lezen:
- Pat Gilmour, ‘New Light on Signac’s Color Lithographs – Again!’, Second Impressions. Modern Prints & Printmakers Reconsidered (1996), New Mexico
- Ellen Wardwell Lee, Neo-Impressionisten: Seurat tot Struycken, Amsterdam 1988
- Françoise Cachin, Signac. Catalogue raisonné de l’oeuvre peint, Parijs 2000