Huis van de Nabis
Als echtgenote van Thadée Natanson, een van de oprichters van het avant-gardetijdschrift La Revue blanche, stond Misia midden in het culturele leven van de hoofdstad.
In hun uitbundig gedecoreerde appartement ontvingen de Natansons de kring van vooruitstrevende kunstenaars, schrijvers en musici die betrokken waren bij het tijdschrift. Overal hing kunst van de Nabis, vaak gemaakt in opdracht van het jonge gefortuneerde paar.

Pierre Bonnard, Affiche voor het tijdschrift La Revue blanche, 1894

Henri de Toulouse-Lautrec, Affiche voor het tijdschrift La Revue blanche, 1895
Verliefde kunstenaars
In haar vertrekken betoverde Misia haar gasten met haar exotische trekken, elegantie, extravagante toiletten en bevlogen pianospel.
‘It was the thing to be in love with Misia’, schreven haar biografen. Ze werd inderdaad hevig bemind door menig kunstenaar, onder wie Edouard Vuillard, die haar mocht observeren, afbeelden en begeren, maar nooit zou bezitten.
Tot ver in de 20ste eeuw zou Misia belangrijke kunstenaars blijven inspireren met haar schoonheid en grillige temperament.

Edouard Vuillard, De dampartij (La partie de dames), 1899
Verder lezen
- Misia Sert, Misia, Parijs, 1952
- Arthur Gold, Robert Fizdale, Misia. The Life of Misia Sert, New York, 1980
- Isabelle Cahn et al., Misia, reine de Paris, tent.cat., Parijs (Musée d'Orsay & Musée Bonnard), 2012