
Paul Gauguin, Manao Tupapau (Manao Tupapau), 1894
Paul Gauguins zoektocht naar mystiek
Gauguin reisde letterlijk de wereld over, op zoek naar het verloren paradijs. In de prent Manau Tupapau beeldde hij de angst van een Tahitiaans meisje af met een hoogstpersoonlijke mix van mystieke symboliek die zich maar moeilijk laat interpreteren.
Hij was, zoals de meeste symbolisten, tegen duiding van zijn werk. Dit zou het mysterie alleen maar ontkrachten.

Maurice Denis, Maria Magdalena (Twee hoofden) (Madeleine (Deux têtes)), 1893
Maurice Denis: ‘Hij die mystiekt’
In 1899 gaf het satirische incrowd-blaadje Père Ubu veel moderne kunstenaars een bijnaam; Denis werd ‘Hij die mystiekt’ gedoopt.
Geen gekke benaming voor deze kunstenaar, die zijn katholieke geloof, poëtische aard en artistieke ambities wist samen te brengen in moderne mystieke prenten.
Hij gaf met behulp van arabesken, kleuren en patronen een geheel eigen invulling aan iconische figuren als Maria en Christus, die stonden voor puurheid en sereniteit, waarmee hij de beschouwer rechtstreeks in de ziel wilde raken.
Verder lezen:
- Alfred Jarry, Almanach du Père Ubu, Parijs 1899
- Pierre-Louis Mathieu, La génération symboliste, Genève 1990
- Henri Dorra (red.), Symbolist Art Theories. A Critical Anthology, Berkeley 1994