Prent als sculptuur
De criticus Roger Marx prees de gypsografie als L’estampe de sculpteur: de prent van de beeldhouwer. Daarnaast werd de techniek door tijdgenoten l’estampe modelée genoemd: de gemodelleerde prent. In de gypsografie komen de prent- en beeldhouwkunst dus samen. De reliëfs, opgewerkt in pastelkleurige tinten, doen denken aan de antieke beeldhouwkunst.
Voor de liefhebbers
Roche kon dankzij het reliëf de natuur heel gedetailleerd en decoratief weergeven in zijn prenten, zoals takken, bladeren, mensfiguren of golvend, opspattend water. De aandacht die hij schonk aan de golvende lijnen van de natuur maakt dat hij tot de kunstenaars van de art nouveau kan worden gerekend.
Omdat de prenten zo uitzonderlijk en delicaat waren, werden de gypsografieën met name door echte liefhebbers gekocht. Het waren echt kunstwerkjes voor de meest toegewijde prentenverzamelaars.

Pierre Roche, De Hesperiden (Les Hespérides) uit het prentenalbum L'Estampe nouvelle, 1909

Pierre Roche, Inleiding met vignet bij de prentenserie Le cantique des créatures, 1894

Pierre Roche, Zeewier (Algues marines), 1893
Verder lezen:
- Clément Janin, ‘Un artiste inventeur, PIERRE ROCHE’, in: Bulletin Officiel de l’Union Centrale des Arts Décoratifs 12 (1900), nr. 1, pp. 383-387.
- Janine Bailly-Herzberg, Dictionnaire de l’estampe en France 1830-1950, Parijs 1985.
- Elizabeth Prelinger, ‘Pierre Roche and the “belle gypsographie”’, in: Print Quarterly 2 (1993), nr. 10, pp. 138-155.