De kunstenaar krijgt een erepodium op een plek die sterk verbonden is met zijn artistieke ontwikkeling. Vanaf zijn jeugd heeft Kiefer een bijzondere band met het werk van Vincent van Gogh. Kiefers bewondering voor Van Gogh is tot op de dag van vandaag zichtbaar aanwezig in zijn werk. Ook heeft hij een lange, persoonlijke geschiedenis met het Stedelijk Museum Amsterdam. Het museum kocht en toonde vanaf het begin zijn werk, waardoor Kiefer erkenning kreeg voor zijn kunst.
Speciaal voor deze tentoonstelling maakte Kiefer nieuw, nog nooit eerder vertoond werk en natuurlijk ontbreken ook de publiekslievelingen niet. In het Van Gogh Museum zullen bekende schilderijen van Vincent van Gogh samen met werken van Kiefer te zien zijn. In het Stedelijk Museum Amsterdam zie je voor het eerst alle Kiefers uit de collectie bij elkaar.
Eén tentoonstelling op twee plekken
Anselm Kiefer - Sag mir wo die Blumen sind is één tentoonstelling verdeeld over twee musea. Er zijn straks twee typen tickets beschikbaar voor het Van Gogh Museum:
- Een combinatieticket: dit ticket geeft toegang tot zowel de vaste collectie van beide musea als de tentoonstelling bij beide musea.
- Een tentoonstellingsticket: dit ticket geeft toegang tot de tentoonstelling bij beide musea en de vaste collectie bij het Stedelijk Museum Amsterdam.
Sag mir wo die Blumen sind
De titel van de tentoonstelling, Sag mir wo die Blumen sind, verwijst naar het gelijknamige anti-oorlogslied van de Amerikaanse folkzanger en activist Pete Seeger. Later kreeg dit lied veel bekendheid in een Duitse, Engelse en Franse vertaling door Marlene Dietrich. De titel verwijst ook naar een nieuw, groots ruimtelijk werk van Anselm Kiefer dat in het Stedelijk Museum Amsterdam te zien zal zijn, en aan de Zonnebloemen van Vincent van Gogh.
Over Kiefer
De Duitser Anselm Kiefer (1945) werd geboren net voordat de Tweede Wereldoorlog eindigde en speelde als kind tussen de ruïnes. Eind jaren zestig nam Kiefer als een van de eerste Duitse kunstenaars de beladen geschiedenis van zijn vaderland onder de loep. Terwijl zijn monumentale en schurende kunstwerken in Duitsland met veel kritiek werden ontvangen, werd zijn werk in Nederland als eerste op waarde geschat door verzamelaars en musea zoals het Stedelijk Museum Amsterdam. Pas later kreeg Kiefer ook in Duitsland waardering, omdat hij blootlegde wat onbesproken bleef. Onderwerpen die steeds terugkeren in zijn werk zijn de Duitse geschiedenis, mythologie, sages en alchemie, de verwoestende gevolgen van oorlog en het eeuwige landschap.