Burty, Philippe
De Franse criticus en verzamelaar Philippe Burty (1830-1890) was een fanatiek pleitbezorger van de etskunst als zelfstandige kunstvorm.
In tegenstelling tot de toen heersende opvatting dat prenten vooral bedoeld waren om andere kunstwerken te kopiëren, had een ets voor hem minstens zo veel artistieke waarde als een schilderij of tekening.
Hij schreef talloze artikelen en tentoonstellingsrecensies waarin hij de kunstzinnige kwaliteit van de ets benadrukte.
Ook was hij nauw betrokken bij initiatieven die zich inspanden voor een opleving van de prentkunst, waaronder de Société des Aquafortistes en de Société des Peintres-Graveurs.
-
Schrijven en verzamelen
Burty spaarde kosten noch moeite om een unieke verzameling prenten en Japanse (kunst)objecten aan te leggen, waarvan etskunstenaar Félix Buhot enkele hoogtepunten vereeuwigde in de prentenserie Japonisme.
Burty verzamelde niet alleen voor zijn eigen plezier: geïnteresseerden nodigde hij uit om zijn verzameling te bestuderen en hij stimuleerde kunstenaars hun creativiteit te laten prikkelen door de decoratieve beeldtaal van de Japanse kunst.
-
Wegbereider
Met zijn vooruitstrevende opvattingen was Burty een wegbereider voor de bloei van de artistieke prentkunst in de jaren 1890.
Hij maakte deze zelf niet meer mee, maar zijn spilfunctie werd met verve opgepakt door de criticus en verzamelaar Roger Marx.
Terwijl Burty vooral had gepleit voor de etskunst, richtte Marx zijn pijlen op alle prentkunsttechnieken.
Verder lezen
Philippe Burty, ‘La belle épreuve’ in L’eau-forte en 1875, Parijs, 1875
Philippe, Burty, ‘Préface’, Exposition des peintres-graveurs (Galerie Durand-Ruel), Parijs, 1889
Gabriel P. Weisberg, The independent critic, New York 1993