Cadart, Alfred
De uitgever en amateuretser Alfred Cadart (1828-1875) vervulde een sleutelfunctie in de opleving en verkoop van de etskunst in Frankrijk en daarbuiten.
De oprichter van de Franse Société des aquafortistes combineerde strategisch inzicht met een hart voor de artistieke kwaliteiten van de ets.
Hoewel zijn ondernemingen ter promotie van de etskunst niet leidden tot een financieel succes, droegen ze bij aan de infrastructuur voor originele prentkunst die in de jaren 1890 tot wasdom kwam.
-
Etskunst versus fotografie
Door zijn huwelijk met de zus van een historieschilder begon Cadart in 1859 met het uitgeven van reproducties van schilderijen, zowel in de vorm van foto’s als etsen.
Binnen enkele jaren stortte hij zich volledig op de promotie van de etskunst en zette hij zich expliciet af tegen de groeiende populariteit van de fotografie.
Dit was een doelbewuste strategie: door de fotografie af te doen als mechanisch en ongeïnspireerd, wilde hij ets benadrukken als:
‘the caprice, the fantasy, the most immediate way to convey one’s thoughts’.
-
Publicaties en etsverenigingen
Cadart publiceerde betaalbare prentenalbums en -series, gaf etshandboeken en artikelen uit en organiseerde tentoonstellingen, lezingen en etsdemonstraties.
Hiermee bood hij eigentijdse kunstenaars als Edouard Manet een podium voor hun etsen, verspreidde hij kennis over etstechnieken en bevorderde hij de erkenning van de ets als originele kunstvorm.
Vanaf 1866 breidde hij zijn activiteiten uit naar Amerika, waar hij de French Etching Club of New York oprichtte.
Verder lezen
Alfred Cadart (red.), Eaux-fortes modernes. Publication d’oeuvres originales et inédités (5 dln.), 1862-1866
Janine Bailly-Herzberg, L’eau-forte de peintre au dix-neuvième siècle. La Société des aquafortistes, Parijs 1972
Anna Sigrídur Arnar, ‘From Illustration to Original Print’, in The Book as Instrument. Stéphane Mallarmé, the Artist's Book, and the Transformation of Print Culture, Chicago 2011, pp. 58-101