Avril, Jane
Van alle cancandanseressen in het Parijse fin de siècle sprak Jane Avril het meest tot de verbeelding van de avant-garde.
Ze was intelligent, modieus en bewoog zich met het grootste gemak tussen de kunstenaars, schrijvers en intellectuelen in Montmartre.
Henri de Toulouse-Lautrec was geïntrigeerd door deze veelzijdige vrouw en beeldde haar tientallen keren af in zijn schilderijen, tekeningen en prenten.
-
Cancan met stijl
Avril (geboren als Jeanne Richepin) ontdekte haar liefde voor dans in de danszaal Bal Bullier en werd beroemd door haar optredens in de Moulin Rouge.
Tussen de doorsnee cancandanseressen, die hun benen hoog in de lucht schopten zodat hun ondergoed zichtbaar werd, viel Avril op met haar eigenzinnige kledingkeuze en ongrijpbare sensualiteit.
-
Van danseres tot muze
Avril was bevriend met Toulouse-Lautrec en kwam regelmatig in zijn atelier. Zijn prenten onderstrepen haar gereserveerde schoonheid.
Hij legde de nadruk op haar elegante silhouet, haar serieuze blik en haar felrode haar onder een grote zwarte hoed.
Door haar niet alleen af te beelden als danseres maar ook als toeschouwer in het theater en kijkend naar een prent in een drukkerij sloeg hij een brug tussen populaire cultuur en kunst.
Verder lezen
Richard Thomson et al., Toulouse-Lautrec and Montmartre, Washington 2005
Nancy Ireson et al., Toulouse-Lautrec and Jane Avril. Beyond the Moulin Rouge, Londen 2011