consumptie
De almaar groeiende bourgeoisie in Parijs aan het eind van de 19de eeuw had veel vrije tijd en besteedde die door het consumeren van allerlei spullen en amusement.
Steeds meer goederen werden massaal en goedkoop geproduceerd in fabrieken, waarmee ze ook voor het volk bereikbaar werden.
Als de producten in de blinkende etalages van de warenhuizen toch te duur bleken, kon er altijd nog gekeken en gefantaseerd worden.
-
De vrouwelijke consument
Vrouwen die niet hoefden te werken om in hun onderhoud te voorzien, hadden zeeën van tijd.
De auteur Octave Uzanne beschreef hoe zij hun verveling en eenzaamheid kortstondig verdreven door het kopen van jurken en hebbedingetjes die ze niet per sé nodig hadden.
Vrouwen speelden ook de hoofdrol op affiches en in advertenties om producten aan te prijzen.
Zij waren niet alleen een representant van de belangrijkste groep consumenten, maar vergrootten met hun schoonheid ook de aantrekkelijkheid van het product.
-
Prestigieuze producten
Nu er een overdaad was aan industriële productie voor de massa, kwam er een tegenreactie vanuit de elite.
De aristocratie en gegoede burgerij wilden zich omringen met unieke, handgemaakte producten.
Ze gingen zich bijvoorbeeld toeleggen op het verzamelen van originele prentkunst, waarin het gezochte ideaal van uniciteit, kunst en vakmanschap werd gerealiseerd.
Verder lezen
Octave Uzanne, La femme à Paris, nos contemporaines. Notes successives sur les parisiennes de ce temps dans leurs divers milieux, états et conditions, Parijs 1894
Rosalind H. Williams, Dream Worlds. Mass Consumption in Late Nineteenth-Century France, Berkeley 2001
Haejeong Hazel Hahn, Scenes of Parisian Modernity. Culture and Consumption in the Nineteenth Century, New York 2009