prostitutie
Prentkunstenaars uit het fin de siècle waren altijd op zoek naar onderwerpen uit het moderne Parijse stadsleven en kozen opvallend vaak voor het afbeelden van prostitutie.
De ‘hoofdstad van het genot’ wemelde van vrouwen die hun lichaam te koop aanboden.
Terwijl de politiek en de pers het morele verval van Frankrijk en het gevaar van dodelijke geslachtziektes benadrukten, zagen kunstenaars vooral de artistieke potentie van het onderwerp.
-
Het bordeel
Zo verbeeldden moderne (prent)kunstenaars de erotische wereld van de bordelen, uiteenlopend van sjofele etablissementen tot rijk gedecoreerde paleizen.
Henri de Toulouse-Lautrec verbleef voor zijn beroemde prentenserie Elles zelfs langere tijd tussen de meisjes, die goede bekenden van hem werden.
-
Ongemakkelijke ontmoetingen op straat
Buiten de bordelen met door de overheid geregistreerde prostituees, waren er gewone arbeidersvrouwen die zich uit bittere armoede aanboden op de boulevards van Parijs.
Door het grote percentage prostituees in de publieke ruimte werd elke goedgeklede vrouw die in haar eentje op straat liep en elk was- of hoedenmeisje een mogelijke prooi voor jagende mannen.
Deze ongemakkelijke ontmoetingen, vaak tussen een vrouw uit de lagere klasse en een gegoede burgerman, waren een dankbaar onderwerp voor prentmakers.
Verder lezen
Susan Hollis Clayson, Representations of Prostitution in Early Third Republic France, Ann Arbor, 1985
Charles Bernheimer, Figures of Ill Repute. Representing Prostitution in Nineteenth-Century France, Cambridge, 1989
Alain Corbin, Women for Hire. Prostitution and Sexuality in France after 1850, Cambridge, 1990