muziek
Vanuit het moderne ideaal dat alle kunsten zussen zijn die elkaar kunnen versterken, zochten symbolistische prentmakers en musici elkaar op in fin-de-siècle Parijs.
Ze geloofden dat de noten van de muziek en de lijnen en patronen in de kunst op een hoger niveau met elkaar correspondeerden.
Naast deze geestelijke dialoog werden er ook meer wereldlijke verbindingen aangegaan tussen muziek en prentkunst. Kunstenaars verdienden hun geld met het ontwerpen van gelithografeerde omslagen en illustraties voor de populaire bladmuziek van het café-concert.
-
De invloed van Wagner
De Duitse componist en theatermaker Richard Wagner (1813-1883) groeide in het fin de siècle uit tot een ware cultfiguur.
Prentmakers als Henri Fantin-Latour en Odilon Redon beeldden scènes en figuren uit zijn opera’s uit in hun lithografieën.
Zijn invloed reikte echter nog veel verder. Prentkunstenaars lieten zich inspireren door Wagner’s opvatting van het Gesamtkunstwerk, waarbij verschillende disciplines samenvloeiden tot een totaalkunst die meer was dan de som der delen.
-
Muziek als voorstelling
Prentkunstenaars beeldden opvallend vaak musicerende figuren af. In enkele gevallen probeerden ze hierbij de muziek zelf te benaderen.
Alexandre Charpentier omringde Het meisje met de viool met subtiele bloemenranken in reliëf. Deze decoraties hebben eenzelfde abstracte kwaliteit en ritme als de muzieknoten die uit haar viool vloeien.
Félix Vallotton gaf in zijn stemmige prentenserie Instruments de musique muzikanten weer die in de afzondering van hun interieur volledig opgaan in hun spel.
De vormen van het meubilair en de patronen in het behang echoën de instrumenten die worden bespeeld.
Verder lezen
Pierre-Louis Mathieu, La génération symboliste, Genève 1990
Henri Dorra (red.), Symbolist Art Theories. A Critical Anthology, Berkeley 1994
Ronald de Leeuw, ‘Wagner and Painting’, in Symbolism in Art: in Search of a Definition, Amsterdam 1994