katholicisme
In een periode van materialisme en ontkerkelijking omarmde een groep kunstenaars hun katholieke geloof juist.
Ze droegen het christendom openlijk uit in hun schilderijen en prenten om zo een moderne religieuze kunst te creëren. Sommigen kozen ervoor Bijbelse scènes af te beelden, anderen gingen op zoek naar God in het landschap.
Wat de religieuze kunstenaars verbond, was dat ze met hun prenten niet alleen de ogen wilden plezieren, maar probeerden door te dringen tot de ziel. Hun zoektocht naar mystiek en spiritualiteit maakt hen tot symbolisten.
-
Bijbelse scènes in eigen huis
Nabi-kunstenaar Maurice Denis zag het als zijn persoonlijke missie om de pure spiritualiteit van de kunstenaars uit de late middeleeuwen te vernieuwen. Dit deed hij door Bijbelse scènes te vangen in een platte stijl van decoratieve patronen en silhouetten.
Ook vermengde hij de scènes met zijn eigen dagelijks leven. Hij plaatste Maria in zijn eigen interieur en combineerde haar verschijning met die van Marthe, de moeder van zijn kinderen. Zo kwam hij tot intieme, gewijde scènes die toch modern waren.
-
Goddelijke natuur
Charles-Marie Dulac ging nog verder in zijn toewijding aan Christus. Hij trad toe tot de franciscaner monnikenorde en begon te preken via zijn kunst. De prentkunst was daar zeer geschikt voor.
Door de grotere oplagen van zijn kleurenlitho’s konden meer zieltjes worden bereikt. In zijn prentenseries drukte hij zijn mystieke ervaring van het Franse landschap uit middels kleur, atmosfeer, schemering en spiegeling.
Verder lezen
Dario Gamboni, “The Baptism of Modern Art”? Maurice Denis and Religious Art’, in Maurice Denis 1870-1943, Amsterdam/Gent, 1994, pp. 75-94
Richard Thomson, ‘The Religious Debate: Representing Faith, Defining Modernity’, in The Troubled Republic. Visual Culture and Social Debate in France, 1889-1900, New Haven, 2004, pp. 116-167
Fred Leeman, Landschappen van de ziel. Het symbolistisch landschap in Frankrijk 1880-1910, Harderwijk, 2010