Verbleekte geraniumlak

Schoonmaken Reactie toevoegen

Een ander opvallend detail in de vloer dat na het schoonmaken in het oog springt, is een groene schaduwvlek onder de linkerstoel. Het groen komt echter sterker naar voren dan oorspronkelijk de bedoeling was, doordat een perzikkleurige laag die het grotendeels bedekt moet hebben is verbleekt. Er rest slechts een spoor van deze oranjeroze kleur, waar in 1931 een strook van het schilderij over de linkerkant van het spieraam is gevouwen die sindsdien van het licht afgeschermd is gebleven.

Detail door de microscoop van de perzikachtige kleur die bewaard is gebleven

Detail door de microscoop van de perzikachtige kleur die bewaard is gebleven

Twee kleine beschadigingen onthullen een nog helderder oranje onder het verfoppervlak, waaruit valt af te leiden hoe spectaculair levendig de kleur moet zijn geweest toen hij werd opgebracht. Dit deed me denken aan een vergelijkbaar detail op de zijkant van Van Goghs Tuin van Daubigny (juni 1890). Het daar aangetroffen verbleekte pigment (vermengd met het loodwit van de grondering) kon worden geïdentificeerd als een lak op eosinebasis die bekendstaat als geraniumlak.

Kleine beschadigingen onthullen een helderroze kleur die onder het verfoppervlak bewaard is gebleven.

De kleurverandering in De slaapkamer blijkt ook aan dit synthetische lakpigment te wijten te zijn. Naast de kleuren in de vloer zijn ook de door Van Gogh beschreven ‘bleek-violette’ muren en ‘lila’ deuren tot lichtblauw verbleekt, ook weer als gevolg van het verbleken van de geraniumlak. Muriel Geldof, collega-wetenschapper aan het Instituut Collectie Nederland, zal in een blogpost beschrijven hoe met analytische technieken het gebruik van dit pigment kon worden aangetoond.

Comments are closed.

Copyright © 2010 Van Gogh Museum - Ontwerp & realisatie: Bitfactory
RSS feed