De eerste bedoeking

Samenwerking, Voorbereiding Reactie toevoegen

 

Toen restaurator Traas De Slaapkamer in 1931 onder handen nam, vermeldde hij dat hij het schilderij opnieuw had bedoekt, en hij klaagde dat het werk vreselijk te lijden had gehad van een eerdere bedoeking. Daaruit kunnen we opmaken dat het inderdaad al vroeg is bedoekt. Het ging hierbij vrijwel zeker om een traditionele Franse stijfselbedoeking en niet om de was/hars-methode die in Nederland gebruikelijk was.

Het bekijken van tweede versie van De Slaapkamer in Chicago, samen met collega's

Met Inge Fiedler (microscopist, Art Institute of Chicago) bespreek ik de resultaten van verfmonster analyses.

Het bestuderen van tweede versie van De Slaapkamer in Chicago

Hier bekijk ik het verfoppervlak met een hoofdloep.

                                                                                                                                                                                                                                                                                               Groot was mijn opwinding toen ik van collega’s bij het Art Institute in Chicago hoorde dat op hun latere versie van De Slaapkamer nog zo’n vroege stijfselbedoeking zat. Toen we dit schilderij samen bekeken, ontdekten we dat die bedoeking nogal amateuristisch was uitgevoerd, met druppels en vegen stijfsel op de achterkant van het doek.

Detail van de vroege stijfselbedoeking van de tweede versie van De Slaapkamer (Chicago).

                                                                                                                                                                                               Het is goed mogelijk dat de beide versies van De Slaapkamer zijn bedoekt kort nadat ze eind december 1889 naar Theo waren verstuurd. Dat zou in overeenstemming zijn met Vincents eerdere advies, en wellicht werd de bedoeking gedaan door de man die hij had aanbevolen, omdat deze niet zo duur was. Helaas kan dit niet meer worden bevestigd, want op de Amsterdamse versie zijn geen sporen van de eerdere bedoeking bewaard gebleven. Een vergelijking van de fysieke behandelingskenmerken met die van de versie in Chicago is daarom niet mogelijk.

Comments are closed.

Copyright © 2010 Van Gogh Museum - Ontwerp & realisatie: Bitfactory
RSS feed